Ulf Malmros: "Film och musik hör ihop"

Ulf Malmros: "Film och musik hör ihop"

Musiken spelar ofta en central roll i dina filmer. Har du ett stort musikintresse?
– Jag lyssnar alltid på musik när jag skriver manus, mycket Beatles, Radiohead, och filmmusik som Hans Zimmer. Har man tur uppstår en stämning som hjälper till i skrivandet. Har man otur blir det mest att man stirrar ut genom fönstret för att det är så satans vackert. Film och musik hör ihop, utan tvekan. På 90-talet gjorde jag mängder av musikvideor och har tagit med mig kunskaperna därifrån till långfilmerna. Mitt eget musikintresse var större förr. Nu är jag inte så nyfiken längre. Jag tror många fastnar i ett årtionde eller två när det gäller musik. För mig är det 60- och 70-talsmusiken som gäller. Gubbigt kanske, men vad fan.  

Vilken musik växte du upp med?
– Beatles har alltid varit mina gudar även om jag var för ung när de var aktiva. Sen var jag väl en typisk allätare med en viss svaghet för ELO. Jeff Lynne är underskattad. Jag tröttnade på att köpa musik när alla lp- och cd-skivor bara hade en eller två låtar som intresserade mig. Tack och lov för Spotify.

Musiken spelar ofta en central roll i dina filmer. Har du ett stort musikintresse?
– Jag lyssnar alltid på musik när jag skriver manus, mycket Beatles, Radiohead, och filmmusik som Hans Zimmer. Har man tur uppstår en stämning som hjälper till i skrivandet. Har man otur blir det mest att man stirrar ut genom fönstret för att det är så satans vackert. Film och musik hör ihop, utan tvekan. På 90-talet gjorde jag mängder av musikvideor och har tagit med mig kunskaperna därifrån till långfilmerna. Mitt eget musikintresse var större förr. Nu är jag inte så nyfiken längre. Jag tror många fastnar i ett årtionde eller två när det gäller musik. För mig är det 60- och 70-talsmusiken som gäller. Gubbigt kanske, men vad fan.

Vilken är världens bästa filmmusik? 
– Danny Elfman och Hans Zimmer är mina husgudar. The Dark Knight och Alice In Wonderland funkar alltid. Men det finns mycket bra filmmusik som är diskretockså. Ibland är det bäst när det är helt tyst också. Men det kanske är musik det också? Ibland blir filmmusik bara påträngande och distanserar. Av mina egna filmer så har nog Bröllopsfotografen det bästa ledmotivet och Smala Sussie de bästa låtarna.

Din nya film Mammas Pojkar har ett tydligt hårdrockstema. Varför ville du berätta om just hårdrockare i en småstad? 
– När jag växte upp i Molkom i Värmland var det hårdrock som gällde. Iron Maiden, Accept och så vidare. Jag är mycket svag för den typen av musik. Det finns en kraft i det som är underbar. Hårdrockare är intressanta eftersom de ofta är så dedikerade. Det finns ett uttryck i kläder och inställning som är fascinerande.  

Var det svårt att hitta bra hårdrock till filmen?
– Från början hade vi tänkt använda Iron Maidens musik, men deras management var så krävande. Det skulle bli deras film mer än min. Det var åsikter om manus, och det är inte acceptabelt. Så vi skapade ett eget band som bröderna i filmen dyrkar. Musiken skrev Mats Levén och Jimmy Lagnefors. Låtarna är mer anpassade till film. Korta intron och rakt på refrängen. Det blev så bra att det blir ett soundtrack så småningom. 

Vilken är den största musikupplevelsen du har varit med om?
– Det var nog när Björk spelade i Stockholm på en liten klubb på 90-talet. Det var lite vardagsrumskänsla. Hon var som en overklig figur på besök bara. Väldigt vackert. 

Du har ofta använt okänd svensk musik i dina filmer. Letar du själv efter okända pärlor? 
– Ibland har jag haft folk anställda för att leta musik och spela upp för mig, andra gånger har jag letat själv. Erkänd musik är dyr, oupptäckta band är billiga. Det är väl en budgetfråga vilken musik som används. Ett exempel är låten Notes About Freedom i Smala Sussie. Den hittade jag på en fest när en berusad violinist i en symfoniorkester spelade upp ett rullband från 1973. Där fanns låten. Outgiven. 

Du har producerat en del musikvideor. Hur skiljer det sig från spelfilm?
– En musikvideo har väl som uppgift att sälja artisten och låten, det var nog det tråkigaste. Jag tröttnade när budgetarna minskade och det bara skulle vara videor utan story. En långfilm har mer tid på sig att berätta en historia. Men många regissörer har ju börjat med reklam och musikvideor – som David Fincher.

Vilken musiker skulle du vilja träffa, död eller levande?
– Paul McCartney och Jeff Lynne skulle jag gärna träffa. Men vad pratar man med sådana om förresten? Det blir nog bara pinsamt. Jag tror jag träffar Elvis istället. Inte för att han är kungen för mig, mer en fascinerande sort.  

Vilken musik ska spelas på din begravning?
– Jag ska inte begravas. De kan slänga mig i ett dike bara. Sen sköter skogens sus resten.  


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA