Artikel

DUELLEN: Håkan Hellström vs. Kent

DUELLEN är en ny artikelserie där vi sätter två motståndare mot varandra och avgör vinnaren.

Vem kommer inte ihåg kampen mellan Oasis och Blur på 90-talet? Men GAFFAs Jim Knutsson håller sig till hemmaplan och korar istället Sveriges bästa artist/band med rötterna i indiepop, mellan de båda giganterna Håkan Hellström och Kent.

Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg Vs. Kent

Medan Kent fortfarande letar efter sitt sound på debutalbumet skapar Håkan Hellström en av de finaste svenska skivorna någonsin, redan vid sitt första släpp som soloartist. Kent får inte ens på sig sina blåjeans i starten av loppet medan Håkan hoppar in i en taxi och ropar "mister, visa mig den maximala hastigheten, vart du vill så fort du kan!".



Det Är Så Jag Säger Det vs. Verkligen

Revanschen kommer dock snabbt när Kent i sin tur på uppföljaren skapar ett mästerverk som slåss med Håkans debut om platsen som en av de bästa svenska skivorna någonsin, medan Håkan reser till Brasilien för att få inspiration. Men kom igen Håkan, du kan bättre än så här. Denna rond vinner Kent genom att göra störst avtryck när Jocke Berg faller handlöst ner från Västerbron, rakt in i svenska indiepoppares hjärtan.




Ett Kolikbarns Bekännelser vs. Isola


En desto jämnare kamp blir det när båda banden går mer på djupet än tidigare. Björn Olsson blir för första gången Håkans mer akustiska sparringpartner medan Kent börjar tänka större än landets gränser när de även ger ut Isola på engelska. Segern glider Kent ur händerna med minsta lilla marginal trots den enormt starka avslutningen i 747.



Nåt Gammalt, Nåt Nytt, Nåt Lånat, Nåt Blått vs. Hagnesta Hill

Ibland är livet orättvist som när Håkan till viss del får slåss med hjälp av överblivna låtar som inte passade in på de andra skivorna mot ett av Kents mest ikoniska album. Jag hatar att behöva komma med de dåliga nyheterna men en livetolkning av jullåten Fairytale Of New York håller inte måttet Håkan. Speciellt inte när Kent summerar hela Sveriges vemod i Cowboys samtidigt som de bjuder upp till dans i Musik Non Stop.



För Sent För Edelweiss vs. Vapen & Ammunition

För första gången springer Kent visslande förbi och tar täten när Håkan blir ofokuserad och börjar tvivla på sin egen förmåga. Kents ambition är nämligen att skapa ett album där alla låtarna kan ges ut som singlar och de vägrar att dela med sig av radiotiden medan MTV och ZTV samtidigt spelar deras musikvideor dygnet runt. Svenska folkets kärlek var att vänta när bandet växer till något mer än ett indiepopband.




2 Steg Från Paradise vs. Du Och Jag Döden


Trots att Håkan tar ett bloss på cigaretten och ser uppgiven ut medan Kent sjunger om studentens olyckliga dar på ett sätt som får fans att tatuera in låttexten, så är det ändå Håkan som drar det längre strået och kvitterar. Domarna är inte helt eniga men när Håkan river av låtar som är de bästa han har skapat sedan debuten, då är det bara att korsa Avenyn på rullskridskor och hylla ljuset istället för mörkret.



Det Kommer Aldrig Va Över För Mig vs. Tillbaka Till Samtiden

Håkan når sin största publik hittills, som konstigt nog börjar att bestå allt mer av samma folk som går på Summerburst-festivalen. Och på tal om elektronisk musik så börjar Kent visa sina Depeche Mode-influenser allt tydligare när de tar sig tillbaka till samtiden. Mörkret fortsätter att skölja över Kent som sjunger om att Stockholm vaknar långsamt på droger och på sorg, medan Håkan bjuder på glädjerusig allsång för ett utsålt Ullevi på västkusten. Vilket får mig att börja dra mig mer mot mörkret.



Du Gamla Du Fria vs. Röd

Håkan börjar experimentera mer än tidigare medan Kent fortsätter att dyka ner i elektroniken. Medan Håkan samplar hamnarbetare för att visa sin ståndpunkt i att Sveriges bästa stad ligger på västkusten, så krossar Idioter, Töntarna och Svarta Linjer allt som han bygger upp. Ingen oro tjabo, utbrister han medan Kent spurtar mot mållinjen med snabba steg.




Illusioner vs. En Plats I Solen


Håkan har vid det här laget blivit så stor att han börjar göra musik för sig själv, istället för att tänka på att behaga fansen. Medan vanligtvis genomarbetade Kent slänger ur sig ett album vars omslag får en att tänka på något i stil med Absolute Love Songs 13. Det är som att båda har gett upp kampen och inte bryr sig om att de bränner upp sina karriärer. Den vackra duetten Passagerare med Rebecka Törnquist väger till slut över till Kents fördel.



Rampljus vs. Jag Är Inte Rädd För Mörkret

Håkan tappar det helt när han börjar döpa låtar till Det Här Är Shooowbiizzz medan Kent skapar verk som är så starka att de står emot Skavlans krav på att kapa förstasingelns nästan sju minuter för att passa TV-formatet. Istället får 999 premiär genom en egenskapad video och Skavlan kunde känna sig snuvad på konfekten. Och någon annan som kan känna sig snuvad på vinsten är Håkan som får ge upp och se sig besegrad innan vi ens har hunnit nå fram till Kents två avslutande album Tigerdrottningen och Då Som Nu För Alltid. Det Håkan däremot har på sin sida är tiden medan Kent ligger kvar som en klar vinnare i nuläget i sin egengrävda grav, när de kastade in handduken 2016.

Det kommer aldrig va över för Håkan!



LÄS OCKSÅ: Gör indiepop av klassiska symfonier

ANNONCE