Intervju

Selen Özan: “Många icke-män jobbar väldigt hårt för att bli tagna på allvar” 

Selen Özan är verksam musikproducent, kompositör och låtskrivare. Dessutom är hon grundare av Oda Studios, ett separatistiskt studiokollektiv för kvinnor och transpersoner. För GAFFA berättar hon om vikten av trygga rum, att slita ideellt för jämställdhet och första jobbet som musikproducent för Veronica Maggio.

Selen Özan har producerat och skrivit låtar till stora namn som Veronica Maggio och Miriam Bryant. Tidigare i år syntes hon i På Spåret då hon sjöng i Sara Parkmans husband och hon har en bakgrund som jazzsångerska. Musiken kom in i hennes liv redan som barn, med lite uppmuntran från en musiklärare. 

– Hon gav mig ett kassettband och sa: “Gå hem och lyssna på den här sången och lär dig den så kan du få sjunga den sen för mig nästa vecka på musiklektionen”. Hon och massa andra personer har varit betydelsefulla för mig i form av stöd och utveckling. De är nyckelpersoner som jag stött på under min karriär, om jag kan säga att min karriär började någonstans från att första fröet såddes där. 

HITTADE TRYGGHET I SEPARATISTISKA RUM

Efter att Selen tagit en kandidatexamen i jazzsång på Kungliga Musikhögskolan kände hon att det var det dags att prova något nytt och byta bana. Hon gick då den ettåriga producentutbildning Vem Kan Bli Producent via Popkollo. Det var också första gången Selen var i en separatistisk miljö då deltagarna var uteslutande icke-män. 

– Där hände någonting i mig – jag kände en enorm trygghet och tillit till den gruppen människor som jag gick utbildningen med. Jag kände mig trygg både i att ta plats och att lära mig. Det var ett tillåtande rum utan fördomar och tydliga normer kring musikskapande. 

Efter utbildningen bestämde hon sig tillsammans med klasskompisen Barbara Chamoun för att starta ett eget studiokollektiv. En plats där de kunde samla nya vänner och kollegor under ett och samma tak och fortsätta jobba och utvecklas. 2016 grundade de tillsammans Oda Studios som är ett separatistiskt studiokollektiv. 

– De som hyr en studioplats hos oss ska identifiera sig som icke-män. Det handlar inte om att utesluta någon utan snarare att inkludera personer som vanligtvis varit lite ensamma i andra sammanhang inom musikproduktion. 

FOKUS PÅ ATT SKRIVA EN BRA LÅT IHOP

Selen har bland annat skrivit med Miriam Bryant och producerat Veronica Maggio. Ofta tar hon sig också an flera olika roller samtidigt. För henne hör arbetet som producent, låtskrivare och kompositör ihop väldigt mycket. 

– För mig har det alltid varit viktigt att fokusera på att skriva en bra låt ihop. En bra låt är alltid en bra låt och där blir musikproduktionen sekundär. Jag personligen gillar att fokusera på låtskrivandet i den första delen av ett samarbete och sedan gå vidare med musikproduktionen. 

Efter att Selen gått färdigt sin utbildning i musikproduktion etablerade hon sig snabbt på marknaden. Hennes första utgivning som medproducent var Veronica Maggio-låten 20 Questions och hon berättar att det var en omvälvande upplevelse. 

– När jag jobbade med Veronica de första gångerna var jag absolut starstruck och försökte hålla mitt lugn. Det var min allra första utgivning som musikproducent och det kändes både läskigt och extremt spännande. Det var ett enormt kliv från att inte ha varit verksam producent till att nå dit på väldigt kort tid. 

“NÖRDERI OCH TEKNIK HÅLLER KILLAR PÅ MED” 

Selen berättar att hon alltid känt en dragning till teknik och musikproduktion. Ändå tog det en stund innan hon vågade ta plats inom de områdena. Ordet uppmuntran är något vi går in på flera gånger under samtalet. Hur viktigt det är och hur det kan påverka våra livsval. 

– Vi föds in i strukturer och uppmuntras till olika saker som män och kvinnor. När jag var yngre fanns det en allmän uppfattning om att nörderi och teknik håller killar på med. Jag blev uppmuntrad till annat som var kodat efter mitt kön, berättar hon samtidigt som hon påpekar att saker och ting har förändrats på senare år: 

– I och med att vi har börjat synliggöras mer och mer så kan inte den moderna människan ducka för att vi existerar. Inom Sveriges majorbransch kommer man inte undan längre med att inte ha koll. Det har hänt mycket bara de här sex-sju åren jag varit verksam men det är klart att jag ibland stött på personer som inte alls hängt med i utvecklingen. Man stöter på en del förutfattade meningar och fördomar som inte nödvändigtvis är illa menade. 

Vad finns det för fördomar kring icke-män som producenter?

– När det kommer till tillsättandet av musikproducenter framhävs ofta kvalitet och kompetens som viktiga faktorer. Där verkar det finnas en uppfattning om en avsaknad av kvinnliga experter inom musikproduktion och tekniska områden. Det tycker jag är väldigt skrattretande. De allra flesta kvinnliga musikskapare som jag känner lägger stor vikt vid att ha så mycket kunskap som möjligt just för att ingen ska kunna ta till de här argumenten. Många är överkvalificerade i olika sammanhang och jobbar jättehårt eftersom de troligtvis kommer behöva motbevisa folk med fördomar. Många icke-män jobbar väldigt hårt för att bli tagna på allvar.  

Hon framhäver också vikten av att utbilda sig inom frågor om jämställdhet och våga utmana sin stereotypa bild av vem en musikproducent är. Hon önskar också att de högre upp, med verklig makt och resurser, kunde göra en större kraftansträngning. Att slita ideellt för jämställdhetsfrågor är något Selen har personlig erfarenhet av.  

– Jag känner ofta att jag inte orkar representera den här gruppen längre. När vi startade Oda var vi tvungna att lägga ner all vår privata verksamhet under ett års tid för att kunna bygga upp studion. Vi gjorde det utan något stöd, bara med vår egen vilja och egna muskler. Vi blev nästan utbrända av det. Då tänker jag på de som faktiskt har verklig makt, ekonomi och möjlighet att förändra något och hur stor skillnad det skulle göra att få se och höra det uppifrån. De som är där uppe hade med så små medel kunnat göra stor förändring för många. 

VIKTIGT MED UTOMSTÅENDE INSPIRATION OCH SAMMANHANG

Utöver rollerna inom musikproduktion och låtskrivande är Selen också verksam sångerska och håller föreläsningar inom musikproduktion. På sistone har hon även jobbat en del med att producera ljudböcker. Hennes vision med musiken är ungefär likadan som när hon började verka även om hon också är nyfiken på att utforska nya territorium.

– Det viktiga för mig är att ha kul, trivas och vara verksam inom mitt yrke.

Mitt mål är att jag fortsatt ska kunna livnära mig på musik som jag gjort de senaste åren. Det som känns drömmigt och lockande just nu är sammanhang med utrymme för ett fritt konstnärligt uttryck. Musik för en långfilm till exempel hade varit superhäftigt. Något med stor budget och väldigt mycket konstnärlig frihet.   

Har du några tips till unga som vill komma in i din bransch? 

– Hitta ett sammanhang där det finns likasinnade. Det behöver inte nödvändigtvis vara separatistiska rum utan kan lika gärna vara till exempelvis utbildningar. Man kan utvecklas väldigt långt på sin egen kammare men jag tror att det är viktigt med utomstående inspiration och sammanhang.

Efter att vi avslutat vårt samtal är jag imponerad av hur långt Selen kommit på kort tid inom sina yrkesroller. Samtidigt har hon dessutom, helt ideellt, verkat för jämställdhet i branschen. Det finns en värme i hur hon pratar om dessa separatistiska rum som gör det lätt att förstå precis hur nödvändiga initiativ som Vem Kan Bli Producent eller Oda Studios faktiskt fortfarande är. 

Josefin Östby (text), Klara Viridén (illustration) och Lamia Karić (fotografi) står bakom personporträtten. Instagram: qq.magasin

ANNONCE