Nyhet

Digital musikförsäljning går om fysisk

Nya rapporter visar upp historisk milstolpe för den svenska marknaden.

Idag står den digitala försäljningen av musik för 51,5 procent i Sverige, enligt Grammofonleverantörernas förening, GLF. Den färska statistiken visar att digital musikförsäljning har ökat med 51,8 procent jämfört med samma period föregående år. Av den digitala försäljningen står strömmade musiktjänster, exempelvis Spotify och Wimp, för 79,8 procent medan 20,2 procent kommer från övriga internettjänster, som downloads.

– För första gången går den digitala musikförsäljningen om den fysiska i Sverige, säger Ludvig Werner, VD för IFPI Svenska Gruppen/GLF, i ett pressmeddelande.

– Den fortsatt minskande totalmarknaden är dock mycket negativ för svensk musikbransch. För att ge nästa generation svenska artister, producenter och låtskrivare en möjlighet att verka professionellt, är ett fortsatt arbete med bra legala musiktjänster, relevant lagstiftning och ett större ansvarstagande från Internetleverantörerna helt nödvändigt, fortsätter Ludvig Werner.

Den fysiska albumförsäljningen står numera för 45,9 procent av den totala försäljningen i Sverige och minskade med 33 procent under det första halvåret.

ANNONCE