Imorgon besöker två av hiphopens kungar Sverige. Följ deras väg till toppen.
Året är 2001, dagen är den ödesdigra 11 september. World Trade Center i New York utsätts för terrorangrepp som kostar 2998 personer livet. Samma dag släpper en av stans mest kända söner, som vuxit upp i Brooklyn, sitt sjätte album "The Blueprint".
Skivan anses vara Jay-Zs konstnärliga och kreativa kulm. Den producerades av Just Blaze och en ung hoppfull producent som Jay-Z tagit under sina vingar, och som världen under de kommande åren skulle få se mer av.
Hans namn var Kanye West. "The Blueprint" lyfte fram Jay-Z i rapparnas superliga och gav Kanye West status som en stjärnproducent, men historien varken börjar eller slutar där.
Medan Kanye West, som efter föräldrarnas skilsmässa flyttat med sin mamma från Atlanta i Georgia till Chicago som treåring, växte upp i en trygg medelklassmiljö och hade bra betyg i skolan, hade den åtta år äldre Shawn Corey Carter övergivits av sin far och fick slå sig fram genom livet på Brooklyns hårda gator. Vid sidan av hobbyn som spirande rappare försörjde han sig genom att sälja knark. Ett hårt liv, berättar han i sin självbiografi "Decoded":
– Jag förlorade människor jag älskade, jag blev förrådd av folk jag litade blint på, kulorna ven förbi mitt huvud. Jag såg missbruk förstöra familjer – det förstörde nästan min egen – och jag sålde det själv. Jag var ruinerad ena dagen och stenrik nästa.
Men narkotikaförsäljningen var inte det enda som upptog Jay-Zs tid. Han hade som ung fått upp ögonen för rappen, då han som nioåring såg en grupp äldre killar stå i en cirkel, klappa en takt och turas om att gå in i mitten och rappa till rytmen.
– Jag var helt mållös och förtrollad. "Det här är verkligen cool shit", var det första jag tänkte. Därefter: "Jag kan också göra det här!" Samma kväll började jag att skriva texter i mitt anteckningsblock, berättar Jay-Z i "Decoded".
Kanye beskriver själv i detalj i låten "Last Call" från debutplattan "The College Dropout" hur hans karriär startade, hur han gick från dropout till producent till rappare. Men mannen, som senare skulle beskriva sig själv med orden: "Jag är det närmaste hiphopen kommer Gud. I vissa situationer är jag som en ghetto-påve", kom inte från ghettot. Som tidigare nämnt växte han upp i en medelklassmiljö i Chicago, dit hans mamma, som var engelskprofessor vid Clark Atlanta University, flyttade efter skilsmässan från Kanyes pappa.
Kanye studerade vid Chicago State University, men hoppade av för att besanna den musikerdröm som grott ända sedan han var liten. Även om han började med att producera musik för lokala artister var det alltid rappen som var målet. Kanye berättar i boken "Kanye West In the Studio":
– Jag har rappat sedan tredje klass. I sjuan insåg jag att om jag ville bli rappare, så var jag också tvungen att ha något att rappa till, och började därför att göra beats. Jag började på allvar som 14-åring, då jag lyckades få folk att betala mig för ett beat. Jag var helt säker på att jag ville ha ett skivkontrakt när jag var tretton, och var också övertygad om att jag skulle få det. Jag skulle ge ut en platta och knuffa Kris Kross av tronen ...
Riktigt så skulle det inte bli, men senare i tonåren började Kanye att röra sig runt i Chicagos hiphop-underground, och ambitionen om en karriär inom musiken gick ut över hans akademiska dito:
– Vad gällande skolan hade jag egentligen ingen lust att vara där. Jag funderade mycket på vad ämnena kunde ge mig i det jag ville med mitt liv. Så jag började med att bara gå på de lektioner som jag ansåg mig kunna ha nytta av senare i min musikkarriär: retorik, engelska språket, sådant som faktiskt är mig till hjälp nu. När jag inte kände att jag kunde få ut mer av skolan hoppade jag av.
Så det Jay-Z försökt att göra några år tidigare och finansierat genom att sälja crack på gatorna i Brooklyn, gjorde nu Kanye direkt genom att producera beats i Chicago. Han lyckades sälja ett beat för 800 000 dollar till Chicago-rapparen Gravity, och därefter tog det fart. Kanye flyttade från Chicago till New Jersey, där han erbjöd sig att göra beats runt om på Manhattan. Det var här som bland annat Jay-Zs Roc-A-Fella Records fick upp ögonen för den unge beatsnickaren, och strax befann sig Kanye i studion med ingen mindre än självaste Jigga och arbetade med låtar som senare skulle komma att finnas med på milstolpen "The Blueprint".
Och nu är radarparet ytterst aktuella med det gemensamma projektet Watch the Throne, som kommer till Stockholm och Globen idag, 29 maj, och till Malmö Arena imorgon. Läs en recension av Globen-konserten dagen efter på GAFFA.se.