Nyhet

LÅT FÖR LÅT: Rigas − Hundra År Av Vinter

"Åker man gamla E4an norrut från Uppsala i en halvtimme så kommer man till Björklinge. Ett riktigt skitställe." Henrik Von Euler guidar oss genom hela sitt senaste verk. Från start till målgång.

"Vemodig är också känslan som bäst beskriver skivan som skulle kunna sammanfattas som välproducerat gnäll." Så sammanfattar GAFFAs recensent Daniel Hånberg Alonso Rigas senaste skapelse Hundra År Av Vinter. Men vilka historier puttrar egentligen bakom Henrik Von Eulers första Rigas-platta helt på svenska? Vi bad honom om några tankar och fick några oerhört underhållande rader tillbaka.

Tips: lyssna på skivan via Spotify eller Wimp samtidigt som du läser om låtarna.

Nu överlåter vi ordet till Rigas:


1. Hundra År Av Vinter

Jag fick en ny synth när Rickard flyttade in i min studio. Den har jag spelat mycket på nu. Såpass att tonen H inte funkar så bra längre. Basgången är en variant på en melodi som jag typ använder i alla låtar och som jag snott ursprungligen. Säger inte vartifrån. Daniel spelar akustisk gitarr på refrängen men det gillade jag inte så mycket så det fick vi att låta som vågskvalpen från California Games (surfgrenen). Sen fick jag sjunga med Kajsa Grytt också. Och pissa på systemet. Det är inte kattpiss det.

2. Hjärtattack


Gjordes ursprungligen med general midi-ljuden (standardljuden som fanns i alla gamla PC:s). En av synthmelodierna är vagt inspirerad av Strangers In The Night. Jag har en väldigt bra kompis som heter Sampan. Eller han heter nya Sampan. "Nya" kom till efter att han bråkade med en svan och kröp genom svanens hus. Han är från Island och är immun mot drakgift. Han spelar orgeln här. Jag gillar när det blir moll på slutet i sista refrängen. Och breaket där orgeln kommer in. Och körerna som låter som de är sjungna av innebandyspelare.

3. Kungen

Gud så fint. Tre basar, en percussiv, en sub och en väsig, väldigt lite trummor, mest bara fills. Jag gillar det direkt. Klassisk låt som man skriver på en pisskvart samtidigt som man rensar avloppet. Den var klar sen när jag kom till studion. Ångrar lite att vi hade ett litet eko på bastrumman men annars är det tårta. En låt ni kan spela på morfars begravning. Måste säga att jag också gillar gitarren här. Rosa tycker den är för hög mot slutet men hon har ju sjukt ovana öron.


4. Lilla Vän

Jag har knappt gjort en skiva någonsin där Pelle inte är med. Det sista vi gjorde på den här skivan var att han fick komma ner till studion i Årsta och sjunga in lite körer på refrängen. Han sjunger de där tysta svarkörerna i refrängerna mot slutet "bränn allt krut du har, tills ingenting finns kvar". Skönt att ha det ordnat. Första låten vi gjorde ihop var Rödljus med Moder Jords Massiva runt 2002. Eller, vi gjorde en rocksteadylåt innan som hette Kila Stadigt också men den var det ingen annan än oss som gilla så den åkte rakt till tippen. Kreti Och Pleti hette vi då. Jävligt dåligt namn.

5. En Av De Bästa


Gud vad många versioner vi gjorde av den här låten. Rickard tycker att det låter som Perssons Pack. Jag vet inte om det är bra eller dåligt i det här fallet. Jag ville ju låta som Serge GainsbourgAux Arms Etc. Den skivan som proddades av Sly & Robbie. Deppigt då att höra att det låter Perssons Pack. Men men. Det var Daniels idé att ha det där liveiga gubbslutet som låter som det är spelat av stupfulla ryska studiomusiker från 50-talet. Låten handlar om pappa. Han är jävligt envis han. 

6. Kommer Ihåg

Liten Cure-stöld som är svår att hitta. Deppig låt. Skönt att jag skippade virveln. Det kan man göra oftare. Skrev, spelade in och sjöng in på tre timmar. Den för höga gitarren är jättfin. Skär som en skalpell genom sorgmemman.


7. Allt Eller Inget

Min vän Daniel (som jag jag spelade in och mixade den här skivan hos) körde ofta vespa till studion som ligger i hjorthagen (det är min studio som ligger i Årsta). Hans vespa var allergisk mot vatten så så fort det började regna så stannade den. Mitt på motorvägen bara. Pang. Hejdå. Så fick han leda den hem istället. Sorgligt och väldigt roligt på samma gång. Det regnade ganska många dagar när vi spelade in. Stackars Daniel. Han gillar akustiska instrument han. Mer än mig. Här bytte han ut mina elektriska trummor mot livetrummor. Det var han själv som spelade dem och han är ingen trummis så jag fick sitta och klippa till alla virvelslagen och fillsen en dag när han inte kunde komma tillbaka till studion för att vespan hade fått lite vatten på sig. Sen när han kom så spelade han väldigt fin Paul Simonon-bas. Flöjtmelodin låter lite som Di Leva hör jag nu. Fint det!

8. Hejdå I Förskott


Jag gillar inte den här låten. Tyvärr. En gång när vi hade jobbat med den så drack jag hundra öl och lyssnade på den 40 gånger för att se om den blev bättre (ibland blir det så). Jag gick sen hem från stan med den i lurarna och tror att jag vid ett tillfälle spontandansade lite. I typ tio sekunder. Då peakade låten för mig. Dagen efter var det borta och jag kan inte lyssna på den längre. Titeln kommer från en lapp som satt utanför studion som vi hade i gamla Nitty Gritty-lokalerna på Krukmakargatan.

9. E4an Norrut

Introt låter som nån Tom Petty-låt. Fint. Åker man gamla E4an norrut från Uppsala i en halvtimme så kommer man till Björklinge. Ett riktigt skitställe. Inget mer att säga om det.


ANNONCE