Nyhet

''Jag är i Quincy Jones hus, Noah är på ett hustak i Marrakech''

LÅT FÖR LÅT: Simon Emanuel – Le För Kameran

I slutet på november släppte Simon Emanuel albumet Le För Kameran. Ett album som gästas av bland andra Min Stora Sorg, Niklas Von Arnold och Pheeyownah. Ett album som GAFFAs recensent Veronica Larsen fullkomligt älskade och delade ut full pott till i sin recension. Givetvis vill vi höra mer om skivan från upphovsmannen själv. Så vi bad honom berätta om plattan Låt För Låt.

I vanlig ordning: passa på att lyssna på skivan samtidigt som ni läser. Den finns på Spotify och Wimp.

Aldrig Nånsin med Min Stora Sorg:


– Den här låten känns och låter som revansch, det gillar jag. Den var perfekt för Min Stora Sorg också. Tycker det är asfett att skivan börjar med en och en halv minut av sång från henne innan min vers ens börjar. Aldrig Nånsin påbörjades av Alex Thunder från Up To No Good och växte sen vidare produktionsmässigt med min vän Luciano Vargas och mig. Fiolen man hör på slutet är den amerikanska violinisten Gabi Holzwarth. Hon befann sig i studion vi var i av en slump. Jag skruvade upp låten svinhögt och frågade om hon ville testa att spela på outrot av den. Det ville hon.

Så Länge Vi Är Här med Niklas von Arnold:

– Niklas, som inte bara sjunger på den här låten utan även har producerat den, skickade mig en version av beatet för nåt år sedan. Den blev liggande av olika anledningar men i somras plockade vi fram den. Jag gav honom lite riktlinjer gällande vart jag ville ta låten, och gav han titeln Så Länge Vi Är Här. Jag hade ingenting skrivet på den men jag visste att den skulle heta så. Jag ville ha en anthem för livet sa jag, haha. När jag var på väg mot Bråvalla genom galet regn, så skickade Niklas mig en första version med sin refräng på. Alla i bilen blev svinpeppade när de hörde den.


Mångalen med Min Stora Sorg:

– Denna kom till i slutet av sommaren. Astma & Rocwell hade kommit hem från ett år av turnerande med sin grupp Nonono. Det var en sån omedelbar pryl när de spelade grunden. De hade jobbat på en låt med Beatrice Eli på en variant av denna produktionen för nåt år sedan som aldrig kom ut. Det kändes perfekt och oväntat att ta in Min Stora Sorg på denna i och med de två andra låtarna hon medverkar på. Denna är en total motsats. Den är ju nån slags "släpp allt och kör" typ av låt. Vi hade jävligt kul när denna kom till, videoinspelningen var även den nånting extra då vi brände runt i Palma och ute vid Sa Calobra-stranden under natten.

Ta En Bild/Lotus:


– Denna är en av de äldsta på plattan. Låten handlar i stora drag om att ingen av oss är perfekt, och det är OK. "En skål för att du väljer din egen terapi". Jag och Martin Tinitus Tjärnberg som har producerat den satt och lyssnade igenom Stina Nordenstams platta och den där samplingen dök upp. Det var en sån omedelbar grej vill jag minnas. Martin hackade upp samplingen och jag skrev och la mina vokaler ganska snabbt. Den låg sen orörd i nästan två år tills att vi läckte ut den i september. Det var väldigt kul att Stina gillade den och gav oss tillstånd att använda hennes låt/sampling, det är tydligen sällsynt.

Innan Isen Smälter med Amanda Alexander:

– Låten handlar om drivkraften och vad den driver en till. Om tävlan och strävan efter att bli den bäste. Det finns en väldig fixering vid detta inom just hiphop. Jag och låtens producent Ezzo Fresh gjorde två grejer under 1–2 sessions. Den ena var Vansinne & Stolthet som vi slängde ut i somras, och den andra var denna. Raka motsatser på många sätt. Denna växte fram och bytte skepnader under några månaders tid. Den kändes speciell från början men när Anton Maddock, som man hör på elgitarr, kom in så höjdes den verkligen. Det sista som kom till var refrängen. Sångerskan som man hör heter Amanda Alexander, och är en ny talang som Ezzo jobbar med. Hon passade perfekt på låten. 


Mariaberget:

– Jag hade delar av denna låt skriven sen förra året. En kärlekshistoria om man så vill. Jag hade skrivit verserna över en instrumental skiva från Chromatics så de behövde ett hem. Fredrik från Sum Comfort kom med den här beat-idéen och sen gick det väldigt snabbt. Detta är nog den sista låten jag gjorde till plattan. Den spelades in några dagar innan mastring. Man hör även Niklas von Arnold spöka på refrängen på denna.

Det Vackra Fula med Niklas von Arnold:


– Spelades först in i slutet av 2011, början av 2012 nån gång. Astma & Rocwell har producerat den och Niklas von Arnold sjunger refrängen. Låten har blivit liggande och bytt skepnad några gånger under åren. I slutet av sommaren skrev jag, och spelade in tre nya verser på den som kändes mer aktuella för vart vi befinner oss som stad och som nation. Befriande att den äntligen ser dagens ljus.

Sinatra: 

– Jag hade låten inspelad över en annan produktion men den kunde av någon anledning inte färdigställas av producenten i tid. Vi hojtade på Mack Beats, som jag jobbat med mycket förr, men ej har sammanstrålat med på länge, och kollade om han var intresserad av att göra en helt ny variant av låten och det var han. Det var kul att jobba igen. Textmässigt är den bitterljuv. Krig och fred typ. 


Panoramavy med Nomad:

– Jag påbörjade produktionen nån sen kväll när vi hade en liten fest i studion minns jag. Nån dag senare kom Nomad från Som Fan förbi och hade helt plötsligt en asbra vers skriven till den. Vi tyckte produktionen kändes som någon slags mörk, top of the world-pryl och lät det influera vårt skrivande. Jag är i Quincy Jones hus, Noah är på ett hustak i Marrakech, haha. Luciano Vargas producerade vidare denna och lyfte den till himlen.

Minnesrikedomar:


– Den här blir lite som bakfyllan efter storhetsvansinnet i Panoramavy. En reflektion över att vilja maxa sin tid och ej nöja sig. Vad det gör med ens relationer till de man har nära. Den är producerad av Martin Tinnitus Tjärnberg. Jag gillar hur den verkligen växer fram med syntharna och trummorna som kontrast mot det vackra pianot.

Tystnaden med Dida och Min Stora Sorg: 

– Den här låten är som en scen ur en film. I alla fall för mig. Ett knäpptyst par som sitter vid ett bord efter ett stort bråk. Niklas von Arnold har producerat låten och samplar sin vän, sångerskan Xenia Kriisin. Det är henne man hör loopad i bakgrunden. Detta var den första låten jag spelade in tillsammans med Min Stora Sorg. Hon, jag och Dida spelade in den i garderoben i min gamla lägenhet. En sån låt vi har suttit och tryckt på. Eventuellt blir den nästa singel.


Allt Jag Håller Heligt med Pheeyownah:

– Jag skrev den här som att det var den sista låten jag nånsin skulle skriva. Jag ville sluta skivan mörkt och dramatiskt. I samma anda som den börjar. Sum Comfort, som producerat, kom med det perfekta soundtracket till detta. Älskar hur den bygger med olika trumvarianter, Pheeyownahs körer etc. Textmässigt så hoppar den i tiden, tillbaks till när jag var 16 och sen framåt. Jag pratar om hur jag och mina vänner fick vår början i musiken och om hinder man har varit tvungen att tackla. Detta är eventuellt min favorit på skivan. 

FÖLJ GAFFA PÅ FACEBOOK FÖR SENASTE MUSIKNYTT


ANNONCE