Spotify får stor uppmärksamhet bland de nominerade.
20 februari ska den svenska musikeliten prisas på den årliga Grammisgalan. Men nu anklagar bland andra SvD:s kulturchef Martin Jönsson musikgalan för en jävsituation, skriver Sveriges Radio. Anledningen är att flera av de nominerade i kategorin Årets innovatör är nominerade för händelser som skett på Spotify, däribland bandet Cazzette vars lansering helt skedde på Spotify. Och det är just Spotify som står bakom priset.
Årets innovatör delas ut av IFPI Sverige och Spotify och ska tilldelas en artist eller ett band som sticker ut med sin kreativitet och sitt nytänkande. De två ovanstående branschjättarna har skapat priset för att belöna kreativa samt originella sätt att främja musik och bygga relationer med sina fans.
Sveriges Radio rapporterar om att delar av musikbranschen har reagerat över att tre av de fem artister som är nominerade, finns med för sin marknadsföring som skett via streamingtjänsten. Ett av banden är DJ-duon Cazzette som består av Alexander Björklund och Sebastian Furrer. Bandet har fått stor exponering på Spotify, både med en kraftfullt lanserad app och som ett återkommande namn på What's new-listorna. Cazzette är helt enkelt det första helt och hållet Spotifylanserade bandet. Allt deras material, som albumet Eject, släpptes exklusivt på Spotify. Något traditionellt skivbolag finns inte, bara deras manager och ett avtal med Spotify, skriver Sveriges Radio.
– Att vara innovativ och kreativ är viktigt för att som artist kunna nå ut och skapa uppmärksamhet kring sin musik, men det absolut viktigast är att bygga en stark relation sina fans, här spelar sociala medier en oerhört viktigt roll, säger Sofie Grant, presschef på Spotify.
Förutom Cazzette är även artisterna Vinsten, Sebastian Ingrosso & Alesso, Fibes, Oh Fibes! (bilden), Alina Devecerski och Familjen nominerade till priset som presenteras den 15 februari.
Som 2012 års vinnare utsåg juryn Avicii för att "han har arbetat målmedvetet med att etablera sig som en av världens mest eftertraktade DJ:s. Han har byggt en stark relation till sina fans genom musiken, tävlingar och exklusivt material, likväl visat på kreativitet och nytänkande i att sprida sin musik."