Nyhet

''Sänk priserna eller gå under''

Framtidsforskare dömer ut Spotify.

Skivindustrins krampaktiga grepp om gamla affärsmodeller kommer att strypa de nya distributionskanalerna. Det säger den schweiziske författaren och framtidsforskaren Gerd Leonhard till SVT. Leonhard deltar i ett EU-seminarium där ett av ämnen är musikbranschens framtid.

Han tar Spotify som exempel.

– Det är för få som vill betala. För att tjäna pengar på sin idé behöver de en miljard användare och det kommer de bara få om det känns som att det är gratis, säger Gerd Leonhard till SVT.


Framtidsforskaren placerar Spotify, som ägs av bland annat de stora skivbolagen, i det gamla systemet och därför dödsdömt.

­– De måste sänka sin priser. Idag ligger priset på cirka 10 euro men det måste ner till 1-2 euro annars kommer Spotify gå under.

Han jämför med sociala medier som Facebook och Twitter.


– De är gratis, men företagen tjänar pengar på det ändå, för att de får vår data och kan sälja reklam. Så om inte Spotify på något sätt anpassar sig till det kommer de inte att klara sig, säger Gerd Leonhard.

Leonhard pekar på att en normal internetanvändare genererar 49 dollar om året i reklamintäkter. Företag som Spotify måste lära sig att hitta en vinstbärande verksamhet därigenom, inte genom för höga avgifter från användarna.

ANNONCE