Här är giganterna som ligger bakom det ökade intresset.
Vinylskivan har en renässans, om man ska tro näthandeln Amazon i England. Enligt den ökade försäljningen av vinylskivor med 100 procent från förra året till i år. Uppgången beror till stor del på att stora artister som David Bowie och Daft Punk valt att släppa sina senaste, storsäljande skivor, på vinyl.
I somras publicerade även New York Times en artikel som lyfte fram vinylförsäljningen. Där framhölls att när Daft Punk släppte albumet Random Access Memories, var redan under första veckan, sex procent av dess försäljning på vinyl. Det motsvarade 19 000 av 339 000 sålda skivor enligt Nielsen SoundScan, som mäter skivförsäljning i USA. Samtidigt såldes även 10 000 vinylskivor av Vampire Weekends Modern Vampire In The City när den släpptes.
Michael Fremer, som håller koll på vinylförsäljning världen över på sin sajt analogplanet.com kommenterade det hela så här till NY Times:
– Inget av skivbolagen trycker upp vinyl för att de tycker det är kul. De gör det för att de ser att det kan sälja, säger han.
Enligt Paul Firth, musikansvarig på Amazon UK, fanns det en stor faktor i deras ökade vinylförsäljning i år. Så här förklarade han fenomenet till brittiska tidningen Independent:
– Daft Punks skivsläpp gjorde en jättestor skillnad, men utöver det märks det också ett ökat intresse från skivbolagen nu för tiden, säger han. De flesta stora skivsläppen kommer ut på vinyl nuförtiden, vilket inte alltid har varit självklart.
Firth fortsätter att förklara det ökade intresset med ett exempel från Amazon UK's vinyl-topplista.
– Fyra av fem-i-topp skivorna är nya släpp och den femte är ett försläpp av The Rolling Stones album Live In Hyde Park.
Men hur många vinylskivor är det egentligen som säljs? Enligt SoundScan såldes det runt 4,5 miljoner vinylskivor i USA förra året. Men försäljare och distributörer menar att de siffrorna är missvisande. Chad Kasem, som driver en egen vinylpress i Kansas, säger till NY Times att han själv distribuerade strax under en miljon skivor förra året.
– Jag tror att hela den amerikanska distributionen av vinylskivor faktiskt ligger närmare 25 miljoner per år, och mycket av det går också tillbaks in i den amerikanska marknaden, säger han.
Det är således inget snack om att det är de riktigt stora musikartisterna som driver vinylförsäljningen framåt just nu. Frågan är väl bara om det är en av många upp och ner-vågor i industrin eller något som kommer att hålla i sig en längre tid.