Någon ropar fucking hell, någon utbrister holy shit och Kurt Cobain har helt enkelt lite för bråttom.
Den mänskliga faktorn är närvarande även när det spelas in musik. Och även om man har lyssnat på en låt hundratals gånger så finns där ibland något som smugit sig in, trots att det inte var tanken från början. Någon ropar "fucking hell", någon råkar sätta sig på ett piano och någon blir så förundrad att det bara inte går att vara tyst. Nedan finns en lista över åtta låtar som kryddats med något lite extra.
1. Någon säger "fucking hell" under The Beatles låt Hey Jude.
Ungefär halvvägs genom Hey Jude, hör man ett "whoa"-ljud följt av någon som säger "fucking hell". Geoff Emerick, The Beatles ljudtekniker, skrev i sina memoarer Here, There And Everywhere att det var Paul McCartney som reagerade på en dålig ton. Emerick hävdar att John Lennon insisterade på att de skulle låta svordomen vara begravd i slutmixen. "Paul slog en 'clunker' på piano och sa en fult ord," sade Lennon. "De flesta människor kommer aldrig att upptäcka det ... men vi vet att den är där."
2. Sting sätter sig på en keyboard och skrattar till under början av Roxanne.
Det finns ett svagt pianoackord ungefär fyra sekunder in i låten Roxanne av The Police. Det tack vare Stings rumpa. Sting sa att han bara tänkt luta sig mot pianot för att koppla av, men visste inte att locket var uppe, vilket resulterar i out-of-place-toner. Han skrattade åt sin klumpighet. Både piano och skratt kom med i den slutliga versionen av låten.
3. Ljudet från Christina Aguileras hörlurar spiller över och kommer med i inspelningen av Beautiful.
Under hela låten finns en svag rytm när Aguilera sjunger. Musiken är "spillover" från hennes hörlurar, mikrofonen hon sjöng i plockade nämligen upp rytmspåret som hon lyssnade på. Ljudteknikern som mixade Beautiful, Dave Pensado, förklarade att han lämnade misstag eftersom det bidrar till låtens genuinitet.
4. En förundrad musiker ropar "Holy shit" i slutet av Oh Comely.
Neutral Milk Hotel-gitarristen Jeff Mangum spelade in sin del i den nästan nio minuter långa Oh Comely i en enda tagning. Detta fick en chockad bandmedlem att utbrista "holy shit" i beundran. Hans rop kan höras svagt strax innan låten tonar helt ut. Det lämnades kvar för att fira denna musikaliska bedrift.
5. En telefon ringer under Stephen's Last Night In Town.
Ben Folds spelade in sitt album Whatever And Ever Amen i ett hus istället för en studio. Det var inte den mest sterila miljön att spela in, så några slumpmässiga ljud smög sig in i några av låtarna. Det mest märkbara sker vid 02:56 i Steven's Last Night In Town när en telefon ringer. Bandet gillade tidpunkten för ringsignalen och valde att behålla det – och basisten Robert Sledges skratt – i låten.
6. Brian Eno klagar på tempot på handklappningen i Strawberry Swing.
I en intervju med MTV förklarar Chris Martin och Will Champion att man kan höra producenten Brian Enos röst drygt 20 sekunder in i Coldplays Strawberry Swing. Eno stod för handklappningarna i bakgrunden av låten, och han kan, om man lyssnar noga, höras klaga på tempot. Martin hävdade att Eno kallade tempot "fast", men många fans tror att han sa ett annat ord som börjar med "F" ...
7. Ljudteknikern instrueras att "keep rolling" under inspelningen av Someday.
Under bryggan i The Strokes Someday ropar någon vad som låter som instruktioner. Det är svårt att urskilja, men antingen säger personen "keep rolling" eller "keep going", och det behölls i den färdiga låten.
8. Kurt Cobain gör fel och börjar sjunga för tidigt på en vers i Polly.
Den här går inte att missa. Cobain börjar sjunga den tredje versen i Nirvanas Polly för tidigt men inser det snabbt och blir tyst igen. Tydligen gillade dock bandet hur misstaget lät, så det fick vara kvar.
Källa: buzzfeed.com