Nyhet

Stark kritik mot Summerbursts jämställdsidé

Folk rasar i kommentarsfältet.

Tidigare idag skrev vi om Summerbursts satsning på att ge kvinnliga DJ:s chansen att få göra festivalens officiella anthem. Tanken med den tävling som utlysts var att öka jämställdheten i en väldigt mansdominerad bransch, men nu får satsningen kritik från flera håll.

Främst gäller kritiken att Summerburst försöker släta över sina väldigt få bokade kvinnor genom att enbart låta kvinnliga DJ:s tävla. Knappt tio procent av Summerbursts bokade akter är kvinnor. Kristofer Åkesson, festivalens kommunikationschef, menar att det är svårare att boka kvinnor.

− Framför allt är det så att det finns väldigt mycket färre kvinnliga DJ:s som producerar sin egen musik och som har en internationell publik. Och eftersom de är väldigt få betyder det att det är väldigt hög efterfrågan på dem, vilket gör att en svensk festival har svårt att boka alla de kvinnliga akter vi vill boka. Därför gör vi någonting aktivt och hoppas att det kan inspirera många tjejer att skicka in en låt, säger han till GAFFA.

Från andra hållet riktar främst män massiv kritik mot Summerburst i deras kommentarsfält på Facebook. Många är kränkta över att det bara är kvinnor som får delta.

"Varför måste det va en kvinna? Priset borde gå till precis som titeln säger, en DJ-stjärna, oavsett kön.", "Men herregud snälla någon, nog att sverige är världens mest jämställda land, så ni tycker kvinnliga dj's är sämre än killar? Annars hade ni ju låtit killar fått tävla med, seriöst detta är nog den sämsta idén ni någonsin har fått." och "Löjligt så jag storknar!" är bara några av de i nuläget 70 kommentarerna inlägget har fått.

− Vi står ju fast vid att det här är ett viktigt projekt, att det är nånting som behövs. Det är ju självklart att det är tråkigt om delar av vår publik inte håller med eller förstår varför vi vill göra det här men det är nånting som vi känner är en jätteviktig fråga och det handlar om att ge fler tjejer möjligheten att komma fram och stå på våra scener, säger Kristofer Åkesson.

FÖLJ GAFFA PÅ FACEBOOK FÖR SENASTE MUSIKNYTT

ANNONCE