Nyhet

Max Martin avslöjar äntligen receptet på den perfekta låten

Pratar om upplägget i exklusiv intervju – ''... Sedan eufori på slutet.''

Mannen som vänligen men bestämt har avböjt från att medverka i intervjuer sedan 2001 har äntligen gjort ett undantag i och med PolarprisetMartin Sandberg, eller Max Martin som han mer känd som, avslöjar i en exklusiv intervju med Jan Gradvall bland annat hur en poplåt bör byggas upp för att resultera i en listetta.

– Jag kan bara säga vad jag tycker. En bra poplåt ska kännas när man hör den. Man kan höra låtar som är tekniskt sätt väldigt bra, låtar som prickar av alla rutor. Men om en låt ska kännas handlar det om någonting annat. Att man kommer ihåg en låt efter första eller andra gången man hör den, det är otroligt viktigt för mig. Att någonting griper tag i en, får en att känna 'Åh, jag måste få höra den igen'. Det är det fundamentala. Något som man vill ha igen. Och igen, säger Max Martin i intervjun.

Det var under 1990-talet som producenten och och låtskrivaren fick producentnamnet Max Martin, det producentnamn som 44-åringen gått under när han skapat låtar som du förmodligen har hört tusentals gånger och kan innan och utantill. Men vad är receptet till popklassiker som Baby One More Time med Britney Spears och moderna hitlåtar som Can't Feel My Face med The Weeknd? I Intervjun med Jan Gradvall berättar Max Martin hur han tänker när han bygger upp en låt.


– Det varierar. Den senaste tiden har jag skrivit mycket till bakgrunder som redan finns, till ett track som är färdigt. Då får man istället jobba med dramaturgi i melodin. Det får aldrig bli tjatigt. Jag gillar när låtar blir som en resa och byggs upp under vägen. Att de börjar mindre än vad de slutar. Under resans gång lägger man på saker som gör att man som lyssnare inte tröttnar. Sedan eufori på slutet.

Max Martin fortsätter:

– Egentligen gäller det alla låtar. Om du lyssnar på första, andra och tredje refrängen i en låt, så låter de inte likadant. Det är samma melodi och allting, men vad som händer är att energin förändras. Det handlar om att få lyssnaren att behålla koncentrationen. När jag spelar upp en låt för någon och frågar, 'Vad tycker du om det här?', så bryr jag mig inte så jättemycket om vad de säger. Vad jag noterar är hur de beter sig, kroppsspråket. Människor som tappar koncentrationen avslöjar sig snabbt. Om de börjar pilla med telefonen när andra versen börjar så kan det vara något i låten som inte är tillräckligt bra. Det händer också något när jag lyssnar med andra människors öron. Jag blir nervös och tänker, 'Shit, där går det för sakta'.


Det är alltså känsla, dramaturgi, energi, melodi och en gedigen sånginsats som du ska fokusera på om du vill koka ihop en hitlåt a' la Max Martin. Och nog verkar superproducenten veta vad han pratar om med hitlåtar som: Backstreet Boys - Quit Playing Games (With My Heart), N Sync -  It's Gonna Be Me, Britney SpearsLucky, Katy Perry feat. Snoop Dogg - California Gurls, Maroon 5 - One More Night, RobynTime Machine, Justin Bieber feat. Nicki Minaj - Beauty And A Beat, Ariana Grande - Love Me Harder och Taylor Swift - Bad Blood i bagaget.

FÖLJ GAFFA PÅ FACEBOOK FÖR SENASTE MUSIKNYTT

ANNONCE