Nyhet

by:Larm 20 år – här är historien om ett av Nordens viktigaste musikevent

"Festivalen ska fungera som ett fönster ut till den yttre världen för nordisk musik."

I år är det 20 år sedan by:Larm startade sin gedigna verksamhet i Norge. Först var den en kringvandrande festival som byggdes upp i olika norska städer, men sedan en tid tillbaka har den fått en fast plats i huvudstaden Oslo, främst på grund av det ökade internationella intresset.

by:Larm består av två delar, en musikfestival och en konferens. Festivalen äger rum kvälls- och nattetid och är även öppen för allmänheten. Huvudsyftet är att presentera lovande nykomlingar inom musiken som är på gränsen till framgång, både i hemlandet eller internationellt.

Varje år är det 1 500 band som ansöker om att få spela på by:Larm från samtliga nordiska länderna. Alla med ett gemensamt mål: att imponera och övertyga representanter från den internationella musikindustrin att just dessa är värda att satsa på. Drömmen om att en dag bli lika stor som Lykke Li, Røyksopp, Björk, Mew eller Todd Terje.


I en intervju med norska och danska GAFFA sa Øystein Ronander, en av medgrundarna till by:Larm, att en anledning till att festivalen och konferensen startades var på grund av att den norska musikbranschen hade hamnat i stillastående vatten på 90-talet, då det inte fanns någon förnyelse och utveckling inom branschen.

– Med några få undantag så var rockens norske storsäljare desamma som på 80-talet, och det var en följd av att musikbranschen hade stagnerat och begränsat viljan till att utveckla nya spännande talanger. Vi som var initiativtagarna till by:Larm hämtade inspiration från brittiska InTheCity, som startades och drevs av Tony Wilson, mer känd som mannen bakom Factory Records. Tanken var att det skulle stimulera innovation och utveckling genom att åstadkomma mer dialog mellan de olika delarna av industrin.

Grundidén gick ut på att man skulle skapa ett informellt möte utanför Oslo och samla olika musikbolag, promoters, konstnärer, bokare, media, kulturarbetare, chefer och så vidare, för att få dem att under några dagar umgås, få ny kunskap och inte minst inspiration till nya idéer.


– I det avseendet var visionen och drömmen att återuppliva den norska musikindustrin, som också hände i stor skala under de kommande åren. Det tog inte lång tid innan band som Briskeby, Tungt Vatten, Bigbang och exmpelvis Röyksopp etablerat sig som de nya toppnamnen på den nationella musikscenen, fortsätter Øystein.

Under första halvan av 2000-talet skedde två viktiga saker med by:Larm. Det ursprungliga syftet att vitalisera den norska musikbranschen blev uppfylld och att arrangemanget växte så kraftigt att boende och spelställe-kapacitet blev en utmaning i varje stad som festivalen besökte.

Strax innan flytten till Oslo tog styrelsen fram ett nytt övergripande mål för by:Larm, vilket var att flytta fokus från den norska musikbranschen till att bli en handledare för ett nordiskt samarbete, och fungera som ett fönster ut till den yttre världen för nordisk musik. Med många besökare från andra länder blev det inte lika viktigt att endast fokusera på att norsk musik, utan låta artister från hela norden, samt Storbritannien få en chans att prova sina vingar. 


Förra året kunde man se över 100 akter på tolv olika scener tillsammans med andra åskådare, musikjournalister och folk från musikbranschen. Årets by:Larm går av stapeln den 2 – 4 mars och kommer att koncentreras kring Vulkan-området, som är mittpunkten för konferensdelen och där man kommer få se ny musik på flera nya scener. Några av årets svenska artister som kommer spela på by:Larm är bland andra Viagra BoysJennie Abrahamson, Slowgold och Avantgardet.

FÖLJ GAFFA PÅ FACEBOOK FÖR SENASTE MUSIKNYTT

ANNONCE