Nyhet

Svensk app känner av hitpotential – så ska världens första mobila skivbolag hitta succélåtarna

"Med Amuse har vi skapat ett enkelt digitalt distributionssätt för osignade musiker."

Idag släpper det svenska skivbolaget Amuse sin musik-app. Amuse jobbar för att osignerade artister enkelt ska kunna distribuerar sin musik på digitala plattformar, med möjlighet att nå ett skivkontrakt utifrån ett databaserat program som känner av hitpotential. Med Amuse kan aspirerande musiker gratis distribuera sina alster på exempelvis Spotify, Apple Music, Deezer och Tidal. Artisterna har sedan möjlighet att följa musikens framfart, direkt i mobilen. Amuse är först i världen med att erbjuda en kostnadsfri tjänst för digital musikdistribution.

– Med Amuse har vi skapat ett enkelt digitalt distributionssätt för osignade musiker. En låt läggs upp på under en minut och släpps sedan upp på musiktjänster över hela världen inom några dagar. Vi kan sedan med hjälp av våra system se hur en låt skulle kunna ta fart om vi adderade marknadsföring och resurser. På så vis kan vi skippa det traditionella letandet efter artister med A&R:s och tar istället hjälp av våra algoritmer, säger Diego Farias som är VD för Amuse.

Tanken med Amuse är att osignerade artister kan släppa sin musik utan betalning samt behålla sina rättigheter och royalties. Den första delen av tjänsten fungerar som ett sätt för Amuse att identifiera talang som sedan erbjuds ett skivkontrakt. Vid det tillfället har artisten valet att ligga kvar och sköta sin lansering själv eller att få hjälp med marknadsföring, rättigheter, strategi och alla andra nödvändiga delar för en lyckad artistkarriär.

Eftersom alla låtar dessutom analyseras digitalt, får alla inskickade låtar samma möjligheter att upptäckas av bolagets algoritmer.

– Anledningen att vi tittar på data när vi letar efter artister är inte för att hitta de som har en massa streams idag, det handlar om att inte missa dem med potential imorgon, säger Andreas Ahlenius som är ansvarig för marknadsföring på Amuse.

Bakom bolaget står fem svenska entreprenörer, däribland tre tidigare chefer från musikbranschen: Diego Farias, tidigare digital marknadschef på Warner Music, Universals tidigare försäljningsdirektör Andreas Ahlenius, samt Spotifys tidigare designchef Christian Wilsson.

– Vi har alla jobbat i musikbranschen och sett den snabba förändringen. Det är otroligt spännande att starta ett helt nytt skivbolag utan arv från historien och som är helt digitalt och inriktat på dagens musikkonsumenter, fortsätter Diego Farias.

FÖLJ GAFFA PÅ FACEBOOK FÖR SENASTE MUSIKNYTT


ANNONCE