GAFFA.se – allt om musik
Spotifys prenumerantsiffror ifrågasätts på DI Digital och Breakit.
I veckan offentliggjorde Spotify sina planer på att börsnoteras. Då streamingtjänsten ännu inte kan uppvisa någon vinst har misstankar höjts att bolaget blåser upp sina siffror för att ge en så positiv bild som möjligt inför den stundande börsnoteringen.
Streamingtjänsten hade enligt Breakit 28 miljoner prenumeranter 2015 och hela 71 miljoner i slutet av 2017. En ökning på 155 procent inom loppet av två år.
LÄS OCKSÅ: Electronica-pionjären påstår att han är hjärnan bakom Iphone
DI Digital publicerade i november en artikel där de visade hur Spotify via företagets familjeabonnemang kan lyfta sina siffor. Ett familjeabonnemang hos streamingtjänsten innebär att en familj – vilket i det här fallet betyder de individer som är folkbokförda på samma adress – får tillgång till ett huvudkonto och fem underkonton. Detta abonnemang kostar 149 kronor, medan ett vanligt premiumkonto, alltså ett individuellt konto, kostar 99 kronor.
"En del av denna tillväxt härrör från våra familjeabonnemangs popularitet", skriver Spotify i sitt prospekt, enligt Breakit. Antalet premiumkunder har under 2017 ökat med 46 procent. Samtidigt har genomsnittsintäkten per premiumkund sjunkit under två år. Varje premiumabonnent genererade intäkter på 72 kronor under det sista kvartalet 2015. Under 2017 har denna intäkt sjunkit till 53 kronor.
LÄS OCKSÅ: Se "den värsta rappen någonsin"
Enligt Breakit inkluderas underkontona i siffran 71 miljoner. Detta betyder alltså att företaget uppvisar betydligt fler användare men också betydligt lägre intäkt per kund.
"Våra premium-abonnenter inkluderar både huvudkontot för familje-abonnemangen såväl som underkonton associerade till varje hushåll", skriver Spotify i sitt prospekt.
Enligt Spotify har familjeabonnemanget förvisso lett till lägre intäkter per kund, men å andra sidan inneburit att företagets kundomsättning sjunkit. Det vill säga lett till att färre kunder lämnar streamingtjänsten.
LÄS OCKSÅ: Kenneth Gärdestad död