Nyhet

Efter festivalkaoset i Stockholm – nu får besökare pengar tillbaka

GAFFA.se – allt om musik

I somras arrangerade bolaget Woah Dad Live en endagsfestival vid Sjöhistoriska museet i Stockholm med Sveriges egna världsartist Robyn som främsta dragplåster. Men festivalen möttes av stark kritik och detta ganska omgående.

Det ska ha varit trångt och överbefolkat på området, dessutom ska köerna till förfriskningar och mat varit så långa att de som tålmodigt stod kvar missade delar eller rent av hela framträdanden de betalat för att se. För många rann bägaren över när de väl nådde slutet på köandet och informerades om att maten de väntat på antingen var slut eller hade givits en markant prishöjning.

Inte heller fick besökare lämna området för att sedan komma in igen och det var strikt förbjudet att ha med sig någon typ av föda in på festivalen. GAFFA rapporterade om missnöjet strax efter evenemanget ägde rum och uppmärksammade då även SVT Nyheters uppgifter gällande anmälningarna som gjordes till konsumentverket. Utöver utebliven mat handlar anmälningarna om otrygghet på grund av trängsel, lampor som slutade fungera samt att vattnet tog slut.


”Man fick inte ta med sig mat eller dricka in på området, och man fick inte heller lämna området tillfälligt för att köpa mat. Alla besökare som ville se den artist de betalat för (Robyn) var alltså tvungna att stå upp i flera timmar utan vatten och mat. Om detta inte är falsk marknadsföring vet jag inte vad falsk marknadsföring är” skrev en person i samband med festivalen.

Göteborgs Posten skrev sedan om efterspelet då ett antal missnöjda besökare med ett krav att få pengarna tillbaka anmälde arrangören till Allmäna Reklamationsnämnden, ARN. 

– Det var en födelsedagspresent till en kompis. Vi åkte upp ett helt gäng. Men det som skulle bli en kul kväll blev den värsta kvällen i våra liv, sa Petra Isaksson från Göteborg då till GP.


Petra var en av tio som direkt efter upprättade en anmälan till ARN och berättar att hon i framtiden kommer att bojkotta Woah Dads evenemang.

Ur anmälningarna till ARN kan man bland annat läsa:

"De som lyckades få tag i någonting att äta betalade hutlösa summor som dessutom ökade under kvällens gång medan matportionerna minskade."


"Det fanns ingenstans att sitta (festivalen pågick i 8 timmar), folk svimmade, andra i rullstol kunde inte komma fram då det var för mycket folk."

"När Robyn väl gick på blev upplevelsen starkt påverkad av hunger, törst, trötthet och irritation."

"Har inte fått någon återkoppling och företaget har raderat mina kritiska kommentarer och frågor från sociala medier."


"Att låsa in folk utan chans att äta mat är inte bara dåligt utan även direkt farligt. Folk var helt enkelt tvungna att lämna innan man ens hade chans att se artisterna man betalat för."

Nu har också anmälningarna gett resultat, rapporterar GP. Nio av tio som gjort en anmälan till ARN har nämligen fått ersättning.

Woah Dads motkrav är i sin tur att anmälarna ska avskriva sina klagomål.


GP uppger dock att enbart de som har anmält till ARN har fått tillbaka sina pengar.

– Att anmäla enbart till arrangören har uppenbarligen inte hjälpt, så jag rekommenderar att man anmäler till ARN för att få tillbaka sina pengar. Jag har en kollega som enbart anmälde och begärde återbetalning av Woah Dad och han har inte fått några pengar tillbaka, ej heller någon återkoppling, säger besökaren Helena Demner till GP.

MEST LÄST: Riskerar konkurs efter 30 år – "Sverige förlorar en helt unik scen"


ANNONCE