GAFFA.se – allt om musik
Finns det skivor som bara kan ha skapats vid en viss tid i historien? Det är svårt att säga om Fattarus Fatta Eld då den lät framtida när den kom för tjugo år sedan och kunde ändå bara blivit till då den blev det.
Fatta Eld är inte bara skivan DJ Kojak, Mackan, Mingan och Rah Balder skapade – med Masse, Oskar Skarp och Salla ombord såväl som gästspel från hela Fjärde Världen respektive Ison & Fille på posse cuts samt Henoks inhopp på Mina Hundar – utan skivan som blev vad den blev för att den tog svensk hiphop till en ny publik.
Fatta Eld är inte bara skivan DJ Kojak, Mackan, Mingan och Rah Balder skapade – med Masse, Oskar Skarp och Salla ombord såväl som gästspel från hela Fjärde Världen respektive Ison & Fille på posse cuts samt Henoks inhopp på Mina Hundar – utan skivan som blev vad den blev för att den tog svensk hiphop till en ny publik.
När Fatta Eld kom 2001 vidgade den vyerna för svenska rappare och bilden av vad svensk hiphop kunde vara. Med undantag för Infinite Mass G-Funk-osande och därmed West Coast-lutande debut The Infinite Patio och uppföljare Alwayz Somethang hade ingen svensk hiphopfullängdare innan bugat till någon annan stad än New York. Fattaru tog hiphop bortom hiphop-publiken, utan att spä ut sina grundingredienser. Fatta Eld var minst lika besläktad med Chicagosonen Twistas furiösa snabba men likafullt avslappnat kontrollerade flow som med det östkustsound som regerade bland svenska rappare vid den här tiden, rytmen på flera av låtarna – kanske hitlåten Mina Hundar mer än någon annan – var lika mycket bounce som boom bap. Och när Mackan, Mingan och Rah Balder kickade raps och flowet till och från inte gick i dubbeltempo så lät det mer besläktat med OutKast än säg Mobb Deep som till exempel Sherlock kunde föra tankarna till.
Vid den tid den klick av basketpolare, skolkamrater och bröder som smälte samman till Fattaru började smida sina vapen och rim var svensk hiphop, med några få starkt lysande stjärnor som undantag, en fullständig undergroundhistoria. Grunderna för det som blev Fatta Eld lades samtidigt som den svenska hiphopscenen kämpade för att levla upp under 1990-talets andra hälft, med The Latin Kings I Skuggan Av Betongen, Sherlocks Made To Measure och Petters Mitt Sjätte Sinne.
Hela den brygd som mognat fram ur battle raps, skolavslutningsshower, uppträdanden på lokala musikfestivaler, talangjaktsartade tävlingar, jams på fritidsgårdar och på mixtapes korkades upp som en fullängdskiva. Fattaru forsade fram precis när skivbolag var rädda för att missa nästa Petter och när ungdomar letade och delade musik på ett sätt som överbryggade avstånd och saxade mellan genrer på ett sätt som tidigare var reserverat för gräddan bland DJ:s. Fattaru var nyfikna, de lånade från Jamaica, amerikanska södern och framtiden, och land och rike runt fanns mp3:or med den där energiska kvartetten som tog sig in på topplistor, in mellan klickar, in på klubbar. Delade mp3:or blev till gigs på de minsta orter och största festivaler. Fattaru var själva alla så uppenbart marinerade i hiphop, men ändå fick de indiekids att dansa till bounce, rockfester att låta tonåriga rappare bli huvudakter och andra svenska rappare att gå tillbaka till ritbordet.
I år har det gått 20 år sedan albumet släpptes vilket kommer att firas på Slaktkyrkan i Stockholm den 18 februari 2022. Fattaru kommer uppträda live med gäster – en spelning som kommer bli deras absoluta sista. Biljettsläpp onsdag 22 december klockan 10.00 via Luger.se.
LÄS OCKSÅ: Ken Ring backar om covidsjukdom – "Så enkelt dör jag inte"
I år har det gått 20 år sedan albumet släpptes vilket kommer att firas på Slaktkyrkan i Stockholm den 18 februari 2022. Fattaru kommer uppträda live med gäster – en spelning som kommer bli deras absoluta sista. Biljettsläpp onsdag 22 december klockan 10.00 via Luger.se.
LÄS OCKSÅ: Ken Ring backar om covidsjukdom – "Så enkelt dör jag inte"