Nyhet

Sociala medie-trender lockar unga till klassisk musik

"De har jobbat sig in i mode, kultur och musik och några av dem använder klassisk musik som grund."

Sociala medier, spel och film får unga att upptäcka klassisk musik, både kammarmusik och symfonisk musik från olika epoker, enligt Kulturnytt i P1.

– Det är olika sorters estetik som har sin början på sociala medier. De har jobbat sig in i mode, kultur och musik och några av dem använder klassisk musik som grund, säger Kelly Harlock, som arbetar med klassisk musik på Spotify, till Kulturnytt.

Det är alltså olika stilar och subkulturer som anammat den klassiska genren, vilket också visar sig på spellistor.


Många populära spellistor delar namn med subkulturen ”dark academia”, som ofta kopplas ihop med klassisk bildning, poesi, konst samt grekisk och gotisk arkitektur.

Ofta föreställer spellistornas omslagsbilder dammiga bibliotek, slott och böcker, och fylls med kompositörer som Bach, Chopin, Liszt och Satie.

Enligt Kulturnytt fungerar också popmusik som gjorts om till kammarmusik som en ingång till den klassiska genren för många unga. Harlock berättar för programmet att hon sett ett ökat intresse för kammarmusik efter att stråkkvartetter spelat in covers på poplåtar, som används i exempelvis i tv-serien Bridgerton.


LÄS OCKSÅ: YUNG LEAN STÖRST I VÄRLDEN PÅ TIKTOK I ÅR

ANNONCE