Svenska Logcast lanserar en ny tjänst i samarbete med Spotify.
Johanna Hoof och Leni Andronicos ligger bakom startup-företaget Logcast. Via en plattform kan användare spela in korta ljudklipp med telefonen och sedan välja om de vill ta betalt för innehållet, skriver Di Digital.
I ett nytt samarbete med Spotify integreras nu tekniken i streamingjättens plattform, vilket innebär att fans får en möjlighet att titta bakom kulisserna samtidigt som artister kan lägga ut vad de vill i ljudformat och själva välja om de vill ta betalt eller inte.
Enligt medgrundaren Andronicos skiljer sig tjänsten mot annat så kallat premiuminnehåll eftersom att fansen inte behöver förbinda sig till månadsprenumerationer.
– Det här är första gången artisterna kan släppa innehåll för ett engångspris, och det ger nya möjligheter att skapa kontakt och tjäna pengar på sina fans, som i sin tur får lära känna idolerna på ett djupare plan, säger hon till Di Digital.
Samarbetet startar i januari 2023 och Sverige blir först ut. Fler lanseringar väntas dock under det kommande året.
LÄS OCKSÅ: TAYLOR SWIFTS FANS STÄMMER BILJETTBOLAG EFTER KAOSET