Nyhet

Den stora låtskrivarduon med den stora framtidstron

Gaffa.se - allt om musik

Göteborgsbaserade Zeptagram fortsätter att knyta nya spännande samarbeten och senast i raden står de två låtskrivande producenterna Andre Lindal och Anthony Preston. Två killar med tämligen imponerande CV:n på sina samveten, eller vad sägs om namn som Justin Bieber, Britney Spears och Jennifer Lopez? Nu överlåter de delar av sin låtskatt i händerna på Zeptagram som gör det möjligt för fansen att investera i den.

Andre Lindal växte upp i Oslo och likt så många av oss svenskar började han sin musikaliska bana inom den kommunala musikskolan. Till skillnad mot många – som får lättare ångestsköljning av att ens höra ordet “blockflöjt” – så älskade Andre att spela och tog instrumentet till minst sagt oanade nivåer.

– Slutligen så började jag spela två stycken – genom näsan – och körde duetter och grejer. Det fick mina föräldrar att se att jag förmodligen menade allvar med musicerandet och anmälde med till en marschorkester. Trumpeten tog mig sedan till Berkeley College som sedan tog mig till Los Angeles som i sin tur ledde mig fram till att träffa Rodney Jerkins (a.k.a Darkchild). Allt detta gjorde i slutänden att jag träffade Anthony och vi har hållit på sedan dess och det har varit skoj! 


Anthonys resa har vissa likheter med Andres även om barndomen ägnades mer åt sport. Ju äldre Anthony blev kände han att musiken till slut lockade för mycket för att han skulle fortsätta att stå utanför och titta på.

– “Hej pappa jag vill inte hålla på med den här fotbollsgrejen längre jag vill börja spela olika instrument”. Jag hade redan spelat en del piano men ville verkligen börja med saxofon som alltid kändes som huvudinstrumentet. Tidiga 20-årsåldern bestod mest av traditionella jobb men efter Elfte September bestämde jag mig för att jag skulle jobba med något inom musik. 

Anthony gjorde sedan något av en chansning och flyttade till Atlanta. En resa till Paris introducerade sedan honom till EDM-världen och träffade även där David Guetta som visade sig vara en riktig dörröppnare. Via Black Eyed Peas-medlemmen och låtskrivande producenten will.i.am korsades slutligen Anthony och Andres vägar. 


Killarna berättar vidare hur de i unga år alltid försökte skriva hitlåtar med artister som Destiny's Child ekandes i huvudet och hur det blev ett slags bränsle till att fortsätta skriva. Förmodligen är också detta en bra metod för att lära sig skriva men för att verkligen komma någon vart var Anthony tvungen att ändra inställning.

– För mig funkade i alla fall som så här: den dagen jag slutade jaga de stora släppen och istället la krutet på att bli den bästa låtskrivaren jag kunde bli var den dagen som saker började hända. Man måste nog nästan ge vika för det faktum att sammanhangen är för stora för en; om saker sker så är det för att musiken talar för sig och kommer öppna de dörrar du behöver öppna. 

gallery_large


Trots att Anthony och Andre jobbat med och skrivit för stora namn som Justin Bieber, Britney Spears och Jennifer Lopez hittar de båda sina karriärers höjdpunkter under perioden när det äntligen började lossna. Anthony beskriver den smått surrealistiska och magiska känslan av att höra sin låt på radion för första gången. Andre minns tillbaka på sin vändning:

– Musiken och jag hade ett ganska märkligt förhållande till att det slutligen började fungera. Jag var nära att vända på klacken och inte hålla på något mer för det var ärligt talat väldigt smärtsamt. Det var läge för musiken att tala om för mig om det skulle hända något eller ej; jag försökte inte tvinga fram något svar men jag var samtidigt tvungen att vara realistisk. Och det var just här som jag träffade Rodney Jerkins. Det var en stor grej för mig och allt som hänt sedan dess är fött ur detta ögonblick. 

Mötet med Rodney Jerkins skedde efter, vad Andre beskriver, som ett riktigt hundår där han jobbade och slet med musiken utan någon egentlig avkastning att tala om. En gemensam vän till de båda tyckte de nu var läge för Andre att träffa den store låtskrivaren och tajmingen kunde antagligen inte varit bättre. Efter två veckor hade duon knåpat ihop Chris Medinas världshit What Are Words. Men genvägarna är få och enligt Andre är det bara att hänga i tills något händer.


– Jobba hårt och ha kul…antar jag. Ibland måste du ha ett eller två jobb vid sidan om och det gör det väldigt svårt att verkligen hänge dig åt musiken.  
   
En gemensam vän introducerade Andre och Anthony för Christina på blockchain-baserade plattformen Zeptagram och de båda parterna har nu inlett samarbete som baseras på killarnas gemensamma och individuella låtkatalog. Bland annat kommer Britney Spears-låten Work Bitch och Justin Biebers As Long As You Love Me att ligga uppe på plattformen och möjliga att – med hjälp av Zeptagrams kryptovaluta Zeptacoins – köpa  andelar av. Fansen kommer med andra ord ha möjlighet att äga en del av rättigheterna till dessa låtar och många fler med dem. 

– Alla har varit väldigt hjälpsamma och de har fått allt att fungera. Siffrorna gick så att säga ihop – för alla! Allt är väldigt nytt och vi skrev precis kontrakt, så vi ser fram emot att se vart allt kommer leda. 

Anthony berättar att de båda nördat ner sig rätt mycket i NFT-kulturen och tycker det är kul att vara med från början på vad han tror kommer blir stort.


 – Det är trevligt att samarbeta med folk som värderar en som skapare. Detta möjliggör för skapare att tjäna pengar samtidigt som de stöttas i ett nytt teknologiskt utrymme. Vi ser fram emot att se hur denna värld utvecklas för vi gör ju saker som ingen tidigare gjort. Vi är lika exalterade som vem som helst att se hur det kommer röra sig och vad som händer. 

Eller som Andre väljer att sammanfatta det:

– Det är spännande. Det låter som framtiden. 


ANNONCE