Nyhet

Neil Young lämnar Spotify – men vad blir effekterna?

GAFFA.se – allt om musik

Som vi tidigare rapporterat tas nu Neil Youngs musik bort från Spotify, efter att artisten tidigare i veckan gett streamingtjänsten ett ultimatum; att ta bort podcasten The Joe Rogan Experience eller Youngs musik.

”Spotify har blivit en skadlig kraft genom sin offentliga desinformation och lögner om covid”, skriver Neil Young på sin hemsida.

I maj 2020 tecknade Spotify ett exklusivt avtal med The Joe Rogan Experience, en affär värd cirka en miljard kronor, enligt SvD. Programledaren Rogan skulle få ”full kreativ frihet”.

Efter ett kontroversiellt avsnitt med gästen Dr. Robert Malone, skrev en lång rad läkare och forskare ett öppet brev där de kritiserar podden för att sprida falsk information och konspirationer om covid-19. De begär också att Spotify ska agera och upprätta en policy för att moderera den felaktiga informationen.

Analyserna kring vad kontroversen faktiskt innebär är många.

Frågan om hur Spotify ska hantera kontroversiellt innehåll ställdes enligt DN till Spotifys VD Daniel Ek vid en pressträff 2018. Han föreslog då ett råd, institution eller ombudsman som sätter gemensamma regler för hela branschen, likt det system Facebook har byggt upp. Något som inte blivit av, skriver Linus Larsson.

I en krönika från The Verge diskuterar Ashley Carman Spotifys ekonomiska förutsättningar, och menar att företaget inte är ekonomiskt beroende av Neil Youngs streams eller av prenumeranter. Tvärtom förlorar de pengar varje gång någon streamar Young, vilket skulle kunna vara en anledning till varför företaget ville satsa på podcasts från början.

Skribenten säger också att ”en källa berättat att om marknadsförare köper annonser i Joe Rogans pod, måste de också köpa annonser i resten av Spotifys katalog, vilket innebär att Rogans framgång drar in fler annonsörer till resten av Spotifys innehåll”.

”Joe Rogan har reell makt – och nu bor den makten hos Spotify”, skriver Johan Lindqvist för GP.

Debatten väcker större frågor kring huruvida Spotify ska ta ansvar för vad som är sant och inte, skriver Erik Wisterberg för SvD. ”Det återstår att se om anställda på Spotify kommer att försöka sätta press på sin ledning, vilket har hänt tidigare. Eller om fler artister vill följa i Neil Youngs fotspår – vilket skulle kunna ändra kalkylen”.

Neil Young själv skriver på sin hemsida: ”Tack Warner Brothers för att ni står med mig och tar smällen – och förlorar 60 procent av min totala inkomst från streaming i sanningens namn. Spotify har blivit ett hem för livsfarlig desinformation om covid. Lögner som säljs för pengar”.

LÄS OCKSÅ: Neil Young försvinner från Spotify efter kritik

ANNONCE