Nyhet

Björn Ulvaeus bolag köper Swedish House Mafias katalog

GAFFA.se – allt om musik

I augusti förra året meddelades det att Pophouse Entertainment i en ny satsning skulle köpa upp Hannah Widells och Amanda Schulmans poddbolag Perfect Day Media.

Pophouse Entertainment, som bland annat ägs av Björn Ulvaeus och Conni Jonsson, gick i förra veckan ut med att de nu också vill börja satsa på musikrättigheter, enligt Breakit.

Bolaget vill ta in drygt tio miljarder kronor i den nya satsningen och det första köpet blir hela Swedish House Mafias musikkatalog.

Pophouse Entertainment skriver i ett pressmeddelande att de förvärvat hela katalogen inklusive låtskrivarnas andelar. De kommer också att slå sig ihop med gruppen för att utveckla deras varumärke och nå ut globalt. Dealen inkluderar även hela Axwell^Ingrosso-katalogen.

Per Sundin, VD för Pophouse Entertainment, skriver i samma pressmeddelande:

”Swedish House Mafia är en banbrytande trio som tog klubbmusiken till arenor jorden runt, och de fortsätter att bana väg för nutida elektronisk dansmusik. Vi är så glada över att göra dem till partners och berätta den historien för kommande generationer. Vårt avtal och förvärv av gruppens masterinspelningar och förlagsrättigheter är en milstolpe, men det är vårt samarbete i bolaget med bandets medlemmar som kommer att exemplifiera den typ av partnerskap vi söker i vår expansion.”

Per Sundin berättar också för P3 Musiknyheter att de vill lyfta fram musiken till nya målgrupper.

"Det finns massa idéer man skulle kunna sätta i verket, allt från en Netflix-serie med berättelsen om Swedish House Mafia, en podcastserie om deras musik, en musikal och kampanjer på TikTok", säger han till P3.

Breakit skriver att det inte framgår någon prislapp för affären, men att värdet på musikrättigheter ökat rejält under det senaste decenniet.

LÄS OCKSÅ: Sting säljer sina låtar för miljarder

ANNONCE