Nyhet

Promotar nya albumet med gratis taxi

GAFFA.se – allt om musik

Album säljer inte sig själva helt magiskt. Artister och band måste tillsammans med sina skivbolag anstränga sig för att marknadsföra och promota musiken så att den sticker ut i det ständiga flödet. Det har Marillion tänkt på.

Bandet har nu gått ut med en kampanj som behandlar deras 20:e album An Hour Before It’s Dark. Kampanjen går ut på att det i London nu finns ett visst antal taxibiliar som man får åka med gratis. Det du behöver göra är att hitta en taxi med bandnamnet på och säga An Hour Before It’s Dark till föraren som ett lösenord, och sedan är det bara att hoppa in. Väl i taxin blir man ombedd att ta en selfie på sig själv, eller om man vill att chauffören ska göra det, och lägga ut på sociala medier. 

Genom åren har vi fått till oss en rad intressanta marknadsföringsstrategier. Exempelvis 1995 när Michael Jackson släppte albumet History: Past, Present And Future, Book I och placerade ut gigantiska King Of Pop-statyer över hela Europa, uppger PastemagazinePå senare år har även Ye (tidigare Kanye West) gång efter gång lyckats med att sticka ut i sin marknadsföring. När albumet Yeezus släpptes 2013 spelade man upp videon till låten New Slaves via projektorer på 66 olika byggnader runt om i världen.

LÄS OCKSÅ: Weezer släpper spinoff på Wordle – ”Weezle”

ANNONCE