Nyhet

Så påverkas musiklivet av elpriserna

Förberedelserna inför vintern är fler än vanligt i år för konsertorganisatörerna.

Precis som så många andra har även kulturbranschen påverkats hårt av de stigande elpriserna och man gör allt vad man kan för att hålla nere biljettpriserna. 

– Det här handlar inte om att klara sig en vinter eller två, vi måste förbereda oss på att det här är den nya verkligheten. Det behövs ett ordentligt nytänk. Men det är ett beskt piller att behöva ta så här kort tid inpå pandemikrisen, vi hade behövt lite längre återhämtning, säger Andreas Sand, VD på Stockholm Live, till DN

Allt från musik- och sport-evenemang till nöjesparker kommer att påverkas av detta. Biografbranschen kan komma att behöva ställa in visningar om det inte anskaffas ett pristak, som föreslagits under årets valrörelse.  

– Vår prognos är att våra kostnader på årsbasis kan stiga från tre miljoner till 18 miljoner inom ett år, förutsatt att det blir så som det varnas för. Det är väldigt mycket pengar för oss, säger Peter Fornstam, VD för Svenska Bio, till DN. 

Oavsett konstform kommer de som är mer nischade att drabbas mest då deras events drar lika mycket el som andra men får inte in samma intäkter som stora utsålda föreställningar. Men en ansats för att förhindra detta tas redan på större plan.

I Paris har man tagit initiativet att släcka Eiffeltornet tidigare för att spara el. I Sverige handlar det om att släcka ner fasadbelysningen på arenor som Avicii, Friends, och Tele2 Arena. Lösningar som att sänka temperaturen inne i arenorna har också införts. 

Liseberg införde 2015 ett initiativ för en låg och hållbar energiförbrukning, och hoppas kunna vara en förebild för andra genom elkrisen. Lösningar som till exempel återvunnen rörelseenergi på åkattraktionerna och LED-lampor i parken har genomförts med goda resultat.



ANNONCE