STIM har tecknat avtal som ger artister ersättning när deras musik används för AI-träning, men experter ifrågasätter om det fungerar i praktiken.
STIM:s nya avtal ska se till att artister får betalt när AI-genererad musik bygger på deras verk. Men enligt Bob Sturm, professor i datavetenskap på KTH, blir det en tekniskt svår utmaning.
– Det är otroligt svårt att upptäcka när text är skriven med AI och det börjar bli precis lika svårt att upptäcka musik som skapats av AI, säger han till P3 Nyheter.
Avtalen gör det möjligt för artister att licensiera ut sina verk till AI-företag, som använder dem för att träna modeller på saker som melodier, takt och texter. Företagen måste sedan betala upphovspersonerna när deras låtar ligger till grund för ny musik.
För att det ska fungera krävs verktyg som kan identifiera vilka verk som använts i träningen. Tamay Aykut, vd för företaget bakom tekniken som STIM använder, menar att systemet är pålitligt.
– Vi kan se vilken låt modellen matas med, vad den aktiverar, vilken väg den tar och varför. Då går det att avgöra vad den lär sig, säger han till P3 Nyheter.
Även Simon Gozzi, affärsutvecklingschef på STIM, är övertygad om att tekniken är redo.
– Vi känner oss trygga med att den är tillräckligt mogen för att ingå i licensramverket, säger han till P3 Nyheter.
Men Bob Sturm är skeptisk till om AI verkligen kan ge tillförlitliga svar när det gäller ursprung.
– Det är svårt även för en mänsklig kompositör att exakt peka ut varifrån inspirationen kommer. Att kräva det av en maskin är lika svårt, om inte svårare. Man kan inte prata med den som man kan med en människa, säger han.