Konsertrecension

Jackson Browne/David Lindley: Trädgår'n, Göteborg

Jackson Browne/David Lindley

Trädgår'n, Göteborg

GAFFA – alt om musik

Medelåldern är hög. Hippfaktorn låg. Solen väljer dessutom att visa sitt glada tryne för första gången på allt för länge. Det är alltså lätt att trivas när Jackson Browne och hans gamla vapendragare David Lindley kommer på besök. Kanske lite för lätt när det mest utmanande under tillställningen är mönsterkombinationen på Lindleys byxor och skjorta. Konserten inleds med Warren Zevons "Seminole Bingo", en låt där Lindleys fingerfärdigheter på gitarren får det att vattnas i munnen på publikens hobbymusiker. De båda herrarna fortsätter med en tolkning av Bruce Springsteens "Brothers Under The Bridge". Så långt allt väl. Därefter lämnar Browne scenen och Lindley får en stund ensam i rampljuset. Han fortsätter att spela så det ryker och han skojar friskt om det bisarra i att Arnold Schwarzenegger är guvernör i hans hemstat. Skratt och applåd. David Lindley går hem hos publiken, men inte så mycket att det rättfärdigar pausen som infinner sig efter ett par låtar.
När Jackson Browne därefter äntrar scenen med sitt kompband jublar den aningen gleshövdade publiken som sig bör och de bjuds på "Off Of Wonderland", "Time The Conquerer" och "Giving That Heaven Away". Men det händer ingenting. Till och med de som inte hade förväntat sig någonting annat än en på intet sätt utmanande afton ser uttråkade ut. Erik Blix – mer lik Tom Petty än någonsin – ses exempelvis rastlöst vandra omkring. Bandet fortsätter med "In The Shape Of A Heart" innan David Lindley välkomnas tillbaka under "Your Bright Baby Blues". Och han lyfter låten. Den mest otippade av de båda affischnamnen visar sig vara den mest avgörande under kvällen.

VILL DU LÄSA MER?

Bli medlem och få full tillgång till allt innehåll på Gaffa.se

Få den första månaden för 1 kr. - Därefter endast 39 kr. / månad.