Konsertrecension

Katakomb: Knarrholmen: Göteborg

Katakomb

Knarrholmen: Göteborg

Katakomb saknar en tydlig och klar framtoning, på gott och ont.

Solen har seglat ned under horisonten på Knarrholmen och i takt med mörkrets intrång sprids en eklektisk blanding av popmusik över stora scen. Timman innan har bandet Ikons hyvlat både trumhinnor och klippblock med sin utsökt monotona postrocksavart. Katakomb är svårare att kategorisera. Första tanken är att det är popmusik i sin allra enklaste form, men i takt med att spelningen fortgår och mörkret lägger sig blir saker och ting tydligare. Och svårare. För Katakomb saknar en tydlig hit eller klar framtoning. Ena låten andas klassik popmusik och nästa elektronisk softrock.

Sanning att säga är det svårt att över huvud taget veta vad Katakomb vill göra. Och i det ligger både styrkan och svagheten. För där många band lever och dör med en eller två bra låtar gör Katakomb tvärtom. Det finns ingen klar topp, ett mellanting eller en botten. Istället är allting just bra. Perkussionisten som ihärdigt och passionerat matar bongotrummor är en viktig stämningshöjare från början till slut. Och när den mustiga basen faller bort och de fem männen lämnar scen har den dimmiga festivalnatten kommit för att stanna. Jag vandrar vidare i natten och märker ganska snart att Katakomb har lämnat mersmak.

VILL DU LÄSA MER?

Bli medlem och få full tillgång till allt innehåll på Gaffa.se

Få den första månaden för 1 kr. - Därefter endast 39 kr. / månad.

  • Full tillgång till allt innehåll på gaffa.se
  • Möjlighet att avaktivera annonser på gaffa.se
  • Rabatt på biljetter till utvalda konserter och festivaler
  • Tillgång till GAFFAs tidskriftsarkiv med över 150 tidningar

Skapa din profil


    Redan GAFFA+ medlem