Konsertrecension

Agalloch: Fängelset, Göteborg

Agalloch

Fängelset, Göteborg

Agalloch, fullkomligt unika.

I grunden kanske Agalloch är ett metalband, men det är knappast den första tanken som slår en, varken när man lyssnar på Oregonbandets musik på skiva eller när kvartetten står fem meter framför på scen på Fängelset. Det har alltid varit intressant att läsa diskussioner och samtal med bandmedlemmarna i Agalloch. Att läsa om SWANS, Ulver och Tori Amos som influenser, Tarkovskys och Cronenbergs regiförmåga, det fina soundtracket i Requiem For a Dream eller John Haughms intresse för vin och grafisk design. Svaren är aldrig de självklara. Här finns en öppenhet och självinsikt som sällan syns hos band insorterade i samma termer, här finns ett inkluderande - men också en kompromisslöshet - som gör Agalloch så mycket större än bara ett speciellt sound. I en artikel gör intervjuaren en utläggning om den nuvarande postrockscenen och konstaterar att han blir illamående av alla hipsters som går på konserterna. Agallochs sångare Haughm avfärdar kort ämnet genom att konstatera att han brukar lyssna på musiken och inte titta på människorna. End of thread and description.

VILL DU LÄSA MER?

Bli medlem och få full tillgång till allt innehåll på Gaffa.se

Få den första månaden för 1 kr. - Därefter endast 39 kr. / månad.

  • Full tillgång till allt innehåll på gaffa.se
  • Möjlighet att avaktivera annonser på gaffa.se
  • Rabatt på biljetter till utvalda konserter och festivaler
  • Tillgång till GAFFAs tidskriftsarkiv med över 150 tidningar

Skapa din profil


    Redan GAFFA+ medlem

    ANNONCE