Konsertrecension

iceage: Jakobskirken, by:Larm, Oslo

iceage

Jakobskirken, by:Larm, Oslo

Hyllad dansk hc-punk krånglar under Jesu födelse.

Att se Iceage i vackert stillsamma Jakobskirken i Oslo är fullkomligt bisarrt. Framför vad jag gissar är en målning av Jesu födelse manglar danska ynglingarna i Iceage skoningslöst sin brutala hardcore-postpunk-hybrid. Vid sidan om kyrkbänkarna brinner tända ljus. Allt känns så ... fel. Fast ändå helt rätt. Akustiken är makalös och att bara få se den här sortens musik framföras i en sådan miljö känns som en ynnest. För den stora andel kristna ortodoxa som antagligen läser den här recensionen kan jag lugna med att kyrkan av "avkristnats" innan spelningen. På riktigt alltså. Jag tror det innebär att man burit ut korset och flyttat in baren. Men predikstolen finns naturligtvis kvar och när sångaren presterar en klassisk hc-luftspark avtecknar skuggan sig vackert i altarets ornament. Jag kommer på mig själv med att hoppas på att sångaren ska ta med sig mikrofonen till predikstolen och börja mässa. Det gör han aldrig.

Framträdandet i sig är väl helt ok men jag känner att det här bandet egentligen har mer att ge. Tekniken strular, micken lägger av och sångaren ser rätt uppgiven ut mer än en gång. Sen uppstår något missförstånd mellan sångaren och basisten och de börjar gräla på scen. Gitarristen får gå emellan. Skadeglatt kul att titta på för oss i publiken, som för övrigt är frustrerande tyst, men lidande för musiken och stämningen på scen. Dubbelkaggen, vrålandet och gitarrmanglet räddar, men frälser inte heller. Bandet känns lite uttråkat. Det är synd, för omständigheterna kunde knappast varit bättre.

VILL DU LÄSA MER?

Bli medlem och få full tillgång till allt innehåll på Gaffa.se

Få den första månaden för 1 kr. - Därefter endast 39 kr. / månad.