Neo-soul som inte förmår ta sig enda in.
Cody ChestnuTT har sedan sin 10 år gamla succédebut Headphone Masterpiece - en skiva som fick the Guardian att bisarrt nog tillskriva honom titeln "The New Hendrix" – haft det jävligt hårt.
Det om något står klart på nya Landing On A Hundred. Berättelser om att förlora tron varvas med berättelser om att återfå den, det förkunnas om crack, om räddningen, om kärleken - allt paketerat i, vad skivbolaget väljer att kalla det, neo-soul.
Och det är på ett rent fundamentalt plan väloljad sådan, där afrikanska rytmer och gospel ibland bryter sig in, men. En vital komponent saknas för att göra detta Royal Studios-inspelade verk riktigt bra. Och denna komponent är den verkliga udd som mycket av den eviga soulen, den som härrör från 60 och 70-talet, besitter.
Det genuina, det uppfläkande ärliga, det lika patetiska som hjärtskärande vackra, det som de stora i genren representerar.
Dock säger inte detta att skivan står utan substans, nej lyssna bara på inledande Till I Met Thee, eller Under The Spell Of The Handout. Men trovärdigheten vacklar något överlag, samtidigt som produktionen stundtals känns alldeles för ren.
Landing On A Hundred fixeras liksom inte riktigt vid mitt bultande organ på vänster sida bröstet. Istället låter musiken ofta som något Curtis Mayfield eller James Brown skulle förpassa till B-sidorna under en period av skrivkramp eller drogavvärjning.
VILL DU LÄSA MER?
Bli medlem och få full tillgång till allt innehåll på Gaffa.se
Få den första månaden för 1 kr. - Därefter endast 39 kr. / månad.
- Full tillgång till allt innehåll på gaffa.se
- Möjlighet att avaktivera annonser på gaffa.se
- Rabatt på biljetter till utvalda konserter och festivaler
- Tillgång till GAFFAs tidskriftsarkiv med över 150 tidningar
Skapa din profil
Redan GAFFA+ medlem