Konsertrecension

Baauer: Apollo, Roskilde Festival

Baauer

Apollo, Roskilde Festival

Ytterligare ett steg fram på arena-DJ-vägen för Harry Rodrigues från Philadelphia.

Det kan kännas som att det inte är en överdrivet stor väg att gå i storlek från Hornsgatans Marie Laveau i Stockholm till Apollo på Roskilde, när allt kommer omkring. Men det är verkligen ljusår i skillnad i betydelse, omfattning och kulturell respons. Det är en annan utmaning helt och hållet, självfallet, att spela på Roskildefestivalens rätt nya, helelektroniska, scen jämfört med en nischad klubb med fast publik i den svenska huvudstaden men det är egentligen bara logiskt: ung och relativt okänd elektronisk musiker och producent spelar på en relativt ung och på sätt och vis okänd scen, och exploderar rätt omgående. Och, visst är det tydlig och reell skillnad på ett par hundra instängda i en nedklottrad charmig källare på Södermalm och en scen som har ett område för ca 5000, men poängen är lite densamma: det är musik och artister för framtiden, bara ett steg i början på Roskilde- respektive konserttrappan.

VILL DU LÄSA MER?

Bli medlem och få full tillgång till allt innehåll på Gaffa.se

Få den första månaden för 1 kr. - Därefter endast 39 kr. / månad.

  • Full tillgång till allt innehåll på gaffa.se
  • Möjlighet att avaktivera annonser på gaffa.se
  • Rabatt på biljetter till utvalda konserter och festivaler
  • Tillgång till GAFFAs tidskriftsarkiv med över 150 tidningar

Skapa din profil


    Redan GAFFA+ medlem

    ANNONCE