Musikälskare samlas på Bengans i Göteborg för att fira Record Store Day – en hyllning till vinylen, gemenskapen och det analoga ljudet.
En varm aprilsol lägger sina strålar över Stigbergstorget denna vindstilla lördag förmiddag. På trottoaren utanför Bengans står en brokig skara människor. En del ser ut att vara där för att njuta av solen vid det ikoniska Fyrens ölcafé, andra står med händerna fulla av vinylskivor efter en tur nere i vinylbutikens källarlokaler.
Det är Record Store Day – en global hyllning till den fysiska musiken, där butiker världen över firar med limiterade släpp, unika spelningar och en gemenskap som förenar skivsamlare från alla hörn av stan, landet – och världen. Dagen har blivit en självklar samlingspunkt för alla som älskar musik i dess mest analoga form.
Där nere i källaren är det betydligt svalare, och ljudet av fingrar som bläddrar bland noggrant alfabetiskt sorterade vinylskivor kontrasteras av förväntansfulla röster och trion Bach Jazz som soundcheckar på scenen inför sin spelning.
Med ett djupt engagemang för vinylkulturen finns Marshall representerat på flera håll under Record Store Day – både i ljudbilden och i butiken. Med närvaro i över 2 000 butiker världen över, från Mexiko till Kina, är deras avtryck i musikvärlden tydligt – inte bara som tillverkare av förstärkare och hörlurar, utan som en del av det vardagliga musiklivet. Genom sitt samarbete med ambassadörsbutiker stödjer Marshall vinylscenen året om – inte bara under RSD.
Det ikoniska märket för ljudåtergivning gör sig verkligen påmint i Bengans denna dag. Besökare med huvudet klätt i Marshalls svarta over ear-hörlurar bläddrar bland skivsamlingarna, medan förstärkaren på scenen pumpar ut basgångar och pianokomp från soundcheckande artister.
De två franska vännerna Alliot Clémeur och Thibaud Porcherot står i ett hörn av butiken och inspekterar noggrant en svagt mönstrad, helblå lp-skiva. De två musikälskande fransmännen har bott i Sverige i sju år, och deras vinylsamlande drog i gång ordentligt när de flyttade hit.
– Vi kom till Bengans i dag specifikt för den här skivan, säger Thibaud och håller upp den blå, plastförklädda vinylen – Blue Moon Safari, producenten Vegyns remixversion av Airs klassiska Moon Safari, släppt exklusivt för Record Store Day.
Alliot, som tidigare brukade köpa främst billiga rockvinyler, konstaterar att hans samlande i dag är mer specifikt. Vinylsamlandet handlar för honom inte längre om att få tag på allt, utan om att hitta de där unika skivorna som gör samlingen fullständig.
– Man fäster sig vid albumet, det fysiska objektet och artisten på ett annat sätt, berättar Alliot.
– Om man lyssnar på vinyl betyder det att man har betalat för det, vilket ger pengar till artisten och är superviktigt, fyller Thibaud i.
Bakom disken står Alex Schönfeldt, som har jobbat på Bengans i tre år. Han har arbetat i butiken under flera Record Store Days, och för honom är det gemenskapen som gör dagen unik.
– Det bästa med dagen är community. Folk är glada, folk snackar ihop sig, folk umgås. Det är en social dag i musikens tecken, säger Alex innan han ger sig ut på butiksgolvet för att sortera bland vinylerna.
Rockens ljudbild
Efter lunchtid fullkomligt dånar den nysläppta musiken av Albert af Ekenstam genom de stora Marshallförstärkarna på Bengans scen. Artisten har precis släppt sitt första album på nio år och har nyligen varit på turné i Tyskland, men i dag står han på Bengans lilla scen i hemstaden Göteborg. Ljuden från elgitarren, förvrängda och skarpa, fyller hela källarlokalen och skapar en elektrisk stämning som får alla besökare att stanna upp och lyssna.
– Jag minns att redan när jag var liten och började lira hade jag Marshallförstärkare, berättar han med ett leende.
Marshall har länge varit synonymt med rockens ljudbild, men i takt med att vinylupplevelsen förfinats har deras utrustning också blivit ett nav för både vardagslyssnare och audiofiler. Under Record Store Day är ljudet en lika viktig del av upplevelsen som skivorna själva.
Carolina Svensson och hennes dotter Iris Piauger sitter och vilar benen i butikens halvtrappa efter en förmiddag bland vinylskivorna.
– Vi fick en stereoanläggning av min pappas kompis förra året när han skulle flytta till Sydamerika. Plötsligt hade vi tillgång till världens bästa ljud. Då kunde man plötsligt börja spela skivor hemma igen efter att inte ha gjort det på så himla många år, berättar Carolina.
Dagens fynd? Skivor med Sweet Chariots och Pascal, samt en mindre trave cd-skivor.
– Dels är det en samlargrej, jag gillar att gå och browsa efter saker. Men också att man väljer att lyssna på en skiva, och då lyssnar man på hela. Det blir inte så upphackat, säger Carolina och ler.
För många är vinyl mer än bara musik – den fysiska skivan skapar en annan upplevelse än digital musik, en närvaro som försvinner i strömmande tjänster och spellistor. Vinylkonceptet får musiken att leva på ett annat sätt och gör artistens budskap och skivans narrativ tydligare och mer tillgängligt för mottagaren.
Dyrkar det analoga formatet
Velveteen Queen glider in i källarlokalerna strax innan de ska gå på scen, iklädda solglasögon och skinnjacka. Bandet håller just nu på att färdigställa sitt andra album, som väntas släppas i slutet av sommaren. En av bandmedlemmarna bläddrar i en vinylback och bekräftar att han precis har påbörjat ett intresse för vinyl.
– Det är det bästa ljudet du kan få. Definitivt, konstaterar han.
Gänget bakom Velveteen Queen berättar att de har ett par spännande spelningar inplanerade framöver – bland annat på festivalen Time to Rock i juli och på Liseberg som support till Nestor.
– Det ska bli jävligt sjukt att stå och spela på stora scenen. Det är många av ens idoler som har kört där liksom, säger en av bandmedlemmarna med ett stort leende.
Solens styrka börjar avta allt eftersom eftermiddagen går och folket på Stigbergstorgets uteserveringar byts ut. Inne på Bengans håller energin i sig. Folk kommer och går, några med nya skivor, merch eller planscher under armen. Andra stannar upp i trappan för att lyssna på musiken som ekar mellan väggarna. Barn iklädda hörselkåpor stirrar förundrat upp mot artister och musiker på scenen innan de dras in i butiken av en vinylälskande förälder. Två tjejer i högstadieåldern inspekterar noggrant Taylor Swift och Sabrina Carpenters vinyler samtidigt som en herre i basker bläddrar bland jazzhyllans utbud.
När dörrarna till Bengans till sist stänger för dagen lever känslan kvar. Det är mötet mellan artister, fans och formatet i sig som gör Record Store Day till något alldeles särskilt – och med hjälp av både lokalt engagemang och starka aktörer som Marshall fortsätter vinylens framtid att spelas upp – varv efter varv.