Möt Urbanears nya lurar tillverkade av återvunnet material

Sedan starten 2009 har Urbanears gjort sig ett namn som hörlurarna med de färgglada visionerna

Även om färg fortfarande är en viktig del av Urbanears DNA jobbar man idag smartare med färg- och material för en reducerad miljöpåverkan. Våren 2022 lanserade Urbanears de nya lurarna Urbanears Boo och Urbanears Boo Tip, gjorda av återvunnen plast från bland annat luftkonditioneringar och gamla plastflaskor. Nu följer varumärket upp med färgställningen Raw, där inget pigment tillsatts till den återvunna plasten.


Hela projektet började som ett experiment där målet var att finna ett återvunnet plastmaterial både slitstarkt och formbart nog. Till slut landade Urbanears i en unik mix där bland annat plasten från gamla luftkonditioneringar och plastflaskor användes för att ta fram hörlurarna. Tack vare denna typ av framställning minskar koldioxidavtrycket minskar med hela 90 procent* jämfört med när man tillverkar ny plast. Idag är Urbanears ett av få varumärken som kan erbjuda ett stort urval av färger på produkter av helt och hållet återvunnen plast. Nu kan du alltså bära färgglada lurar som inte bara är snygga, har bra ljud utan även är snällare mot miljön.

Tack vare denna typ av framställning minskar koldioxidavtrycket med hela 90 procent Baserat på LCA-analys


I juni lanserades Urbanears Boo och Urbanears Boo Tip i färgställningen Raw, en hörlur gjord av återvunnen plast helt utan färgpigment. Färgen kommer istället från nyss nämnda luftkonditioneringar och plastflaskor, där luftkonditioneringen har en mjölkvit färg och flaskorna är ljusblå och transparenta. Kombinationen blir en unik nästan pärlemo-skimrande varmvit färg med ett djup. Resultatet är även lite transparent vilket gör att man kan kan ana elektroniken genom plasten i den färdiga produkten.


Detta är enbart starten för Urbanears resa inom hållbarhet, ett arbete som spänner över hela organisationen med mål om att bli klimatneutrala till 2030.

För att läsa mer, klicka in på www.urbanears.com

* Baserat på LCA-analys

ANNONCE