De psykologiska effekterna av den musik som används i spel

En av de mest populära underhållningsformerna på 2020-talet har visat sig vara spel i olika former. Antalet spelare har ökat över stora delar av världen och det har nu blivit socialt accepterat att spendera stora delar av sin fritid framför en mobilskärm, datorskärm eller tv-skärm för att spela olika typer av spel.

Det ökade intresset har också gjort att spelen som släpps ut till marknaden håller en väsentligt högre nivå och är mer genomarbetade, exempelvis när det kommer till den musik som används. Men vilka psykologiska effekter har egentligen musiken i olika spel?

Spelandet har ökat i en regelbunden takt sedan slutet på 1900-talet, men tack vare ett antal stora teknologiska framsteg har spelandet kunnat utvecklas ytterligare de senaste åren. Anledningen till det ökade intresset är inte bara en, utan går att härleda till flera saker. Exempelvis är många av de unga människor som en gång växte upp med spelandet som en naturlig del av uppväxten nu vuxna – och man har fortsatt att spela även i vuxen ålder.

Men dessutom finns det helt andra teknologiska förutsättningar, som gör att spel kan ta olika skepnader och former. På många sätt är dagens tillgängliga spel mer genomarbetade och därmed ofta mer underhållande, eller rent av utbildande. Det märks inte minst när det kommer till musiken som används i spel. Dagens moderna spelutvecklare har blivit skickliga på att använda musiken för att förstärka upplevelsen. Det märks både om man spelar vanliga tv-spel eller om man är van vid att spela på casino.

Inom en mängd olika spelgenrer använder man sig av musiken och andra ljudeffekter får att skapa en annan stämning, förstärka upplevelsen eller göra spelet mer behagligt att spela. I förlängningen handlar det om att göra hela spelupplevelsen bättre, för att skapa ett spel som fler vill spela. Men när man tittar närmare på det är det fascinerande vilken enorm effekt som musiken i olika spel har. Låt oss titta på ett par olika psykologiska effekter som spelmusiken kan ha på spelarna.

Musik som ökar spänningen
Det vanligaste greppet inom många olika underhållningsformer som integrerar musik för att förändra stämningen är att musiken ska öka spänningen. Det finns otaliga filmer som använder sig av det musikaliska greppet för att göra spänningen mer påtaglig. Musik påverkar nämligen andra sinnen än bara synen. Främst är det naturligtvis hörsel, men man kan också känna musik. En hög bas kommer exempelvis att kunna kännas i stora delar av kroppen.

I många spel använder man sig av musik för att göra spänningen tydligare – och svårare att
fly undan. En del vill gärna blunda för att inte se vad som kan vara lite läskigt, men då finns musiken där som en ständig påminnelse om att någonting är på väg att hända. Speciellt i spelandets värld kan det här vara effektfullt.

En del spelare kan rent av känna hur adrenalinet börjar pumpa i kroppen och för många har musiken den omedelbara effekten att den gör en mer påkopplad. I många spel är det en stor fördel. Det innebär med andra ord att spänningen ökar – och därmed underhållningsvärdet –
samtidigt som många presterar bättre.

Musik som gör en lugn – och gör spelupplevelsen mer behaglig
Inom andra spel är det viktigaste att spelet är trevligt att spela och att hela spelupplevelsen snarare blir behaglig. I sådana fall är det inte lika viktigt med spänning eller andra starka, påtagliga effekter. Det viktiga är snarare att man kan njuta samtidigt som man spelar. Det här är generellt sett ett grepp som används i spel som inte spelas i ett lika högt tempo som spänningsstinna spel.

Behaglig musik kan vara flera olika genrer, men det är inte ovanligt att det är instrumentell musik och att den är ganska avskalad. Det är musik som vissa skulle beteckna som bakgrundsmusik. Det är typisk sådan musik som spelas i bakgrunden när man ringer till Försäkringskassan eller någon annan myndighet. Men faktum är att även sådan musik, som man kanske inte aktivt lyssnar på, ändå har tydliga psykologiska effekter. Den ligger kvar och påverkar en lite hela tiden. Meningen är att göra spelupplevelsen mer behaglig – utan att man kanske tänker på det själv.

Musik som förtrollar en – och får tiden att springa iväg
Det går också att använda sig av musik som ska få spelaren att försvinna in i en annan värld. Det går att kalla en förtrollande musik. Det kan vara musik som får tiden att springa iväg och som gör att man plötsligt har spelat några timmar, utan att man själv har märkt det. Den här musiken är lämplig i vissa typer av spel, exempelvis sådana som behöver spelas under lång tid.

Om man ska samla massa XP-poäng och bygga på en karaktär över lång tid kan den här typen av musik vara ett grepp för att få spelarna att stanna längre. Det handlar också om att orka spela. Om man spelar ett spel med hög spänning och musik som kostar mycket energi kommer det bli svårt att spela under lång tid. Men en lite mer lugn musik gör att man som spelare kan vara mer uthållig. Med andra ord kan musiken i spel också påverka uthålligheten från spelarna. Det är primärt en psykologisk effekt, men som kan upplevas fysiskt i kroppen för spelaren.

Musik som ökar koncentrationen – och öppnar för olika rekordprestationer

Det finns också en annan typ av musik som används i spel som kräver en hög koncentration och som spelas under en intensiv period. Den här typen av spel kräver ofta att man är djupt koncentrerad under en kort stund, för att sedan slappna av innan det är dags att åter koncentrera sig. Det är en energikrävande typ av spel som kräver mycket av spelaren. Ett bra exempel är flipperspel som många har spelat någon gång under sitt liv.

I den typen av spel används ofta en typ av musik som ska få spelaren att bli mer koncentrerad. Det är ofta musik som ska pumpa upp energin och få spelaren att fokusera mer på sin uppgift. Det är samtidigt musik som kan få kroppen att gå upp i varv och som får hela spelupplevelsen att vara mer ansträngande.

ANNONCE