x

TOPP 25 FESTIVALBOKNINGAR: Plats 1

TOPP 25 FESTIVALBOKNINGAR: Plats 1

Som en del i sommarens Festivalguide har vi på GAFFA rankat de 25 festivalbokningar som vi ser mest fram emot. Och eftersom säsongen drar allt närmare så är det hög tid att dra igång nedräkningen. Vi har nu kommit fram till plats 1.

KOLLA IN PLATS 25 - 16 HÄR

KOLLA IN PLATS 15 - 6 HÄR

KOLLA IN PLATS 5 - 2 HÄR

PLATS 1.

SIA

Om man betraktar omslagen på Sia Furlers skivor Some People Have Real Problems (2008) och We Are Born (2010), och därefter de två senaste, så syns en tydlig skillnad. De tidigare pryds båda av hennes ansikte, färgglad estetik samt typsnitt som ser ut som att ett barn har fått gå loss i ritprogrammet Paint.

Omslagen till 1000 Forms Of Fear (2014) och This Is Acting (2016) präglas istället av det monokroma konceptet och den där peruken som täcker hennes ansikte och hon för det mesta bär i offentliga sammanhang. På This Is Acting är peruken dessutom svart och vit, som Cruella De Vils hår.

Men också hennes sound har genomgått en förändring.

Australiensiskans karriär började i jazzfunk-bandet Crisp och gick sedan vidare till chill- och triphop-gruppen Zero 7 och parallellt en solokarriär.

Ibland känns det som att yrkesverksamma bara dyker upp på medialt bevakade kulturpositionerna. Som att allt är en slump, att de kommer från ingenstans. Men slump inträffar för att man krattat för den. Sia hade redan en ganska framgångsrik karriär som soloartist i bagaget och en ytterst framgångsrik bana som låtskrivare åt andra. Med låten Chandelier brakade ”bara” allting loss, på riktigt. Och den motvilliga popstjärnan såg sig återigen driva mot scenen.

Mellan We Are Born och 1000 Forms Of Fear hade Sia förvandlat sig själv till ett av de nav som popvärlden rör sig kring genom att servera superhittar till musikvärldens megastjärnor. När hon åter greppade micken och steg upp på scenen med en personlig skiva så var det med ett sound som var essensen av popsamtiden. Det var helt enkelt hon som redan hade satt aktuell standard. Ett sound med mörkare stråk, maffigare inramning och mer elektronisk kraft än hon någonsin tidigare uppbådat som soloartist.

Det var som att hon bara gick ut och skördade sådant som planterats långt tidigare i hennes mångåriga karriär. Enligt henne själv skrivs många av hennes hittar på endast några minuter. Så talar någon som vet vad hon håller på med.

This Is Acting består av låtar som ratats av andra artister. Men det är mer av en lyxmiddag med efterföljande fest och vickning än någon pyttipanna av ”man tager vad man haver”. Varje låt låter som en megahit. Powerdängor av själslig rening och resning. Med texter som gör sig sämre som tatueringar men otroligt väl i sin köttiga popkontext. Med Sia som ciceron får lyssnaren följa med på en resa genom det som är den moderna popvärlden. Och låtar som bär en tydlig aura av de stora artister de en gång var skrivna till.

Musik har ofta byggt på kollektiva insatser, men med det ”manliga geniet” – Mozart … och så vidare – som rättesnöre och tävlingsmytologin – Lennon/McCartney – har musikskapande titt som tätt setts som en ensamsegling. Inget kunde vara mer felaktigt när det kommer till dagens popskivor. Sia samlar alla från samarbetspartnern Greg Kurstin till den Lennon-inspirerade Tobias Jesso Jr. och Kanye West.

Det blir knappast mer pop än så här. Ett väloljat maskineri. Och en Sia så passande och samtidigt opassande för artisteriet.

I sommar gör superstjärnan sitt första scenframträdande på svensk mark. En stjärna som inte bara satt måttstocken, utan faktiskt skapat den musikaliska måttstocken under flera år. Hennes hisnande TV-framträdanden vittnar om vild fantasi och förstklassig underhållning. Det blir en högtid för både öron och ögon.

Spelar på: Way Out West

FÖLJ GAFFA PÅ FACEBOOK FÖR SENASTE MUSIKNYTT


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA