x

KRÖNIKA: "Hur svårt ska det vara att hålla liv i en kvalitetsstämplad musiktidning?"

KRÖNIKA: "Hur svårt ska det vara att hålla liv i en kvalitetsstämplad musiktidning?"

Sverige blir en fysisk musiktidning fattigare och det svider. I helgen kom nyheten att Sonics pappersutgåva är ett minne blott.

Genom åren har folk hävdat att Sonic är GAFFAs största konkurrent varpå jag alltid har fått förklara att så är inte fallet. Även om vi nördar ner oss så har vi för avsikt att vara bredare. Sonic tillät sig att gå långt ner på djupet. Sonic kostar pengar, vi är gratis. Våra redaktionella budgetar och arvoden skiljer sig avsevärt. Vi är helt annonsbaserade medan Sonic hade stöd av bidrag (även om summan var i futtigaste laget, kan man tycka.) De senaste åren blev Sonic mer av en tema-tidning, i och med det hamnade vi ännu längre ifrån varandra.

Men en stor sak har vi gemensamt: kampen att överleva som musiktidning. I ett längre inlägg skriver Sonics chefredaktör Pierre Hellqvist om valet att begrava papperstidningen medan den digitala biten blir kvar och jag fastnar framför allt vid det här stycket:

“Sedan kom lågkonjunkturen 2008, smartphones, sociala medier och allmänt teknikskifte, en skivbransch i mångårig kris (och när den väl reste sig behövde den inte längre en old school-tidning ty nu kunde de annonsera inne i Spotify och hela »kretsloppet«, där en tidning som Sonic investerar i att skriva om artister och skivbolagen investerar tillbaka i form av annonser, slogs i bitar) ...”

2010 startade vi GAFFA i Sverige och det där kretsloppet som då inte längre fanns har blivit en svår grej att förhålla sig till. Utan att ha någon större insyn i annonsbiten vet jag att mina medarbetere titt som tätt drar sig i håret av frustration. Som musiktidning ger du givetvis väldigt mycket för branschen utan att få lika mycket tillbaka. Och när större bolag enbart ser annonser som ett sätt att synas och inte det minsta som en “sponsor” eller som någon form av “ekonomisk hjälp”, då faller det här kretsloppet som Pierre skriver om.

Så, hur går vi vidare och varför klarar inte den här branschen av att hålla liv i en kvalitetsstämplad musiktidning? En sak kan vara Sonics envishet att inte vika sig en tum. Det många kallar “sensationsjournalistik” är sedan en bra tid tillbaka en del av GAFFAs digitala liv och vi är knappast ensamma om detta. Ser man på stora internationella magasin varvas lättsamma nyheter med tyngre (och långt ifrån lika klickvänliga) reportage. Här hade Sonic kunnat hänga på tåget utan att på nåt sätt förlora i trovärdighet. Visst, en och annan stöt skulle förmodligen muttra i sin ensamhet, men de flesta människor med någorlunda musikkonsumtion är redo att bita i det sura äpplet. Klick-samhället är en pina i arslet, men du måste förhålla dig till det. Antingen go with the flow eller ge upp.

Är GAFFAs väg rätt väg? Ingen aning men vi lever fortfarande. Vi håller oss ovanför ytan och detta samtidigt som en våra viktigaste plattformar, Facebook, drar åt svångremmen ytterligare. Jag som sitter med våra statusar ser ack så tydligt att det blir svårare och svårare att nå ut med skivrecensioner och längre artiklar vilket resulterar i att fler medier bortprioriterar dessa bitar.

Med det sagt är det än viktigare att den här branschen står med sina fysiska tidningar. Att detta alternativ samexisterar med klickhysterin. För faktum är att det fortfarande finns ett intresse att sitta ner med en tidning. Något våra skivbolag faktiskt borde ha i åtanke innan de kikar på kortsiktiga lösningar för att nå ut med sina annonser. Du når även ut i fysisk form. Under en längre tid dessutom. Bland bladen finns inga algoritmer som stoppar dig från att synas.

Jag känner enormt med Sonics eldsjälar för vi är av samma skrot och korn. Vi brinner för samma sak även om vi tacklar saker och ting olika. Det var också Sonic som inspirerade mig till att börja skriva om musik på allvar, en enorm game changer om något. Så tack för allt, Pierre & co. Den här förlusten förlorar vi alla på, konkurrenter eller ej.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA