x

Smerz: "Vi ville göra det så kaotiskt som möjligt"

Smerz: "Vi ville göra det så kaotiskt som möjligt"

På sitt debutalbum Believer vill den norska electroduon Smerz frigöra sina lyssnare från tid och rum. Ta dem till gränslandet mellan dröm och verklighet. Albumet blandar vardagliga texter om att vara ung med mystiska elektroniska produktioner och klassiska element i form av stråkarrangemang och piano. 

Den norska duon – som varit en viktig del av Köpenhamns dansscen de senaste åren – bottnar i footwork, trance och techno men på deras nya låtar har dansmusiken åsidosatts för en genreöverskridande musik med influenser från norsk kulturhistoria. 

– Det var ett skifte som skedde mellan inspelningen av förra projektet och det här. Att vi lät allt som var spännande, eller inspirerande som vi lyssnade på, vara en del av projektet. Oavsett om vi var i studion eller gjorde musik hemma på kvällen så tillät vi oss att försöka göra saker vi kanske inte kunde, berättar Catharina Stoltenberg som tillsammans med Henriette Motzfeldt utgör Smerz. 

Influenserna ramlar in från alla möjliga håll. Stoltenberg nämner R&B, opera, folkmusik, norsk hiphop och The Cranberries som inspirationer. Men det som satt sin största prägel på Believer är den klassiska musiken. 

– Det finns en sådan hierarkisk grej med klassisk musik, att vem som helst inte får släppas in och göra klassisk musik. Så vi ville undersöka om vi kunde göra det ändå. Och prövade att jobba med den hierarkin mellan de olika genrerna. Att placera in klassiska element där de inte hör hemma, i en elektronisk ljudvärld, säger Stoltenberg.

Hur kommer det sig att ni fick upp ögonen för just klassisk musik?

– Henriette spelade klassisk musik när hon var liten. Men det är ju också något väldigt mänskligt över det. Det kom nog som en motreaktion på att vi varit väldigt mycket i klubbmiljöer. Vi ville blanda in det mänskliga och känslosamma i musiken.

Att kombinera stråkar och piano med sprakande footworktakter och pumpande trance är oväntat. Två olika världar möts. Men också två tider. Genom att låta klassisk musik och folkvisor möta modern dansmusik försöker Smerz skapa känslan av att befinna sig utanför tid och rum. Det är ett koncept som de också fört vidare i det visuella arbetet med Believer

– Texterna är mycket livet och vardag, samtidigt som känslan i musiken är mer romantisk. Så då ville vi koppla det till det visuella på något sätt. Vi ville att det skulle vara lite extra, spela på stora strängar. Inget skulle kännas för konkret, vi ville göra det så kaotiskt som möjligt. Att det inte kan kopplas till någon bestämd plats eller tid. Det är en del av hela den här tematiken, mötet mellan vardag och drömmar. 

NÄR MAN LEVER I ETT MELLANTING

I en av de tillhörande musikvideorna ses Catharina Stoltenberg vandra runt i en djungel iklädd en vit klänning samtidigt som Henriette Motzfeldt sitter på en stiliserad månskära uppe i himlen. I en annan dansar de norsk folkdans i en miljö där allt är helt vitt. Det är drömskt, som från fantasin. Men egentligen grundar sig tematiken i duons egna och många andra 20-åringars livssituationer. När man precis har startat vuxenlivet och lever i ett mellanting, mellan den osäkra vardagen och sina drömmar eller förväntningar på livet. 

– Mötet mellan förväntningar och verkligheten. Kanske att man har förväntningar eller inga förväntningar om hur saker ska bli och så står du ganska ensam i det stora. Man lever bara en gång. Och du måste ta massa beslut. Om det är din relation, var du ska bo, vilka relationer du har och så vidare, säger Stoltenberg. 

Tror du att det är typiskt för vår tid, att unga vuxna lever i någon typ av osäkerhet?

– Man är ju extremt fri. Och det finns förväntningar på hur du ska leva ditt liv, ideal om att vara fri och självständig som man måste förhålla sig till. Man bestämmer över sitt eget liv och för vissa fungerar det bra men för andra kan det vara krävande och slitsamt. Vi tänker alltid att det finns ett alternativ.

VEM? Catharina Stoltenberg och Henriette Motzfeldt. Musikproducenter, sångare och DJ:s. Henriette Motzfeldt har studerat musik, samtidigt som Stoltenberg pluggat matematik. Två olika kunskaper som de har god användning av i sitt skapande. 

VAD? Experimentell elektronisk pop som blandar genrer hejvilt. Footwork, trance, techno, norska folkvisor, R&B, pop och klassisk musik har alla influerat debutalbumet Believer.

VAR? Duon är uppväxta i Norge, men har etablerat sig på Köpenhamns dansscen. Under inspelningarna av Believer flyttade de tillbaka till Oslo för att utforska sitt norska kulturarv.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA