x

LISTA: 8 underskattade Creation Records-släpp – i skuggan av giganterna

LISTA: 8 underskattade Creation Records-släpp – i skuggan av giganterna

Creation Records är kanske mest känt för att vara bolaget som upptäckte Oasis, gick i konkurs på grund av My Bloody Valentines mästerverk Loveless, samt släppte klassiker från Primal Scream, Ride och Slowdive. Men i skuggan av alla de mästerverken släpptes det en uppsjö av fantastiska plattor. Här är några av dem.

The Membranes – The Gift Of Life (CRELP006), 1985

De skulle ha varit det första bandet på Creation och Spike Milligan's Tape Recorder skulle ha varit det första släppet. Men Alan McGee hade inga pengar att betala studiotid så singeln släpptes på ett annat bolag. Men när det var dags för The Membranes att debutera med en fullängdare blev det på Creation. I recensionerna beskrevs den som tondött kaos och en kakafoni av oljud. Men det är en underbart charmig och smått fantastisk debut som står nånstans mittemellan punk och postpunk med underbart vassa Big Black-gitarrer och en ruskigt hög och knarrig bas och en DIY-produktion som är svår att inte älska.

The Telescopes – The Telescopes (CRELP079), 1992

Stephen Lawrie utvecklades snabbt och debutens arga och noisiga shoegaze hade redan gett vika på andra plattan som är mer melodisk, drömmande och introvert, med både piano, orgel och diverse andra instrument. Det är drogigt och dronigt och ett band som kunde blivit precis hur bra som helst, men efter den här skivan splittrades de och kom inte tillbaka förrän 2002. Men allt det som bandet byggt på sen dess finns redan här, The Telescopes var ett viktigt band som arbetade i skuggan både musikaliskt och vad gäller uppmärksamhet.

Silverfish – Organ Fan (CRELP118), 1992

Silverfish från Skottland spelade punk med tydliga industri-influenser och när det var dags för andra plattan packade de ihop och åkte till Brooklyn för att i Martin Bisis studio (Swans, Cop Shoot Cop, Sonic Youth, Helmet, Foetus, Unsane, med mera) spela in den. Foetus (JG Thirwell) producerade och resultatet är explosivt, argt och stökigt. Det är en underskattad platta som helt försvann och aldrig återupptäcktes. Sångerskan Lesley Rankin dök senare upp som artisten Ruby och sjöng även på Therapys Lunacy Booth från Troublegum.

Sugar – Copper Blue (CRELP129), 1992

Kanske världens bästa poppunkplatta, och en av få amerikanska artister på Creation. Sugar hände när Bob Moulds solokarriär kört fast och han ville rocka igen. Med en arg liten powertrio dränkte de sin midtempopunk i melodier att dö för och spelade in en modern klassiker. I Sugar kunde Mould byta ut sin plågade ilska i Hüsker Dü mot plågad melankoli och det var perfekt för en skivetikett full med melodier och plågade själar. Bob Mould stannade på Creation även efter Sugar och släppte två soloplattor på etiketten.

Medicine – Shot Forth Self Living (CRELP142), 1992

Medicine var det första amerikanska bandet på Creation och spelade en noisepop som påminde mycket om My Bloody Valentine fast med mycket hårdare kanter och byggt runt Brad Laners unika gitarrljud. Laner körde sin gitarr igenom en fyrakanalsbandspelare och gömde drömsk sång och melodier bakom väggar av feedback och tjutande gitarrer. Shot Forth Self Living är deras debut och också deras bästa skiva. Tyvärr splittrades de innan nån upptäckte dem och bandet är mest känt för de är med i filmen The Crow.

Swervedriver – Mezcal Head (CRELP143), 1993

Av nån anledning har Swervedriver från Oxford alltid klumpats ihop tillsammans med shoegazebanden. Swervedriver var alltid tyngre, hårdare och mer influerade av amerikansk rock än något av de andra shoegazebanden, de sålde också mer plattor i USA än hemma i Storbritannien. Mezcal Head är deras mästerverk, den är högre, hårdare, mer melodisk och har bättre låtar, det är en otroligt driven platta full av gitarrer, wah-wah och nonchalant sång. Ett mästerverk, som fortfarande idag är bland det bästa som någonsin släpptes på Creation.

Dreadzone – 360 (CRELP162), 1993

Dreadzone bildades i spillrorna av Big Audio Dynamite, skalade bort gitarrerna och rocken och fokuserade helt på dansmusiken hos B.A.D, som de blandade med reggae, dub, house och spaghettiwestern-samplingar. Dreadzone var framför allt ett fantastiskt liveband som Mick Jones ibland liveremixade från ljudbordet medan de spelade. Värt att notera är också deras två bakgrundssångerskor som senare blev kända som Mel B och Goldfrapp. 360 är en spännande debut som John Peel älskade.

Ruby – Salt Peter (CRELP166), 1995

När Silverfish splittrades flyttade sångerskan Leslie Rankin till Seattle och började samarbeta med Mark Walk (Skinny Puppy, OHGR) som hon lärde känna när båda två var medlemmar av de kaotiska industri-kollektivet Pigface. Som Ruby skapade de en väldigt mörk platta byggd på dansrytmer, triphop, industri och Leslies unika röst. Det är en riktigt bra och spännande skiva som följdes upp av en intressant remixplatta. Tyvärr försvann Ruby totalt i kölvattnet av Björk som var både mer melodisk och dansant och inte lika arg.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA