x

“Ger en bild av konstnärens inre kamp” – 6 favoritomslag med At The Gates-Tomas

“Ger en bild av konstnärens inre kamp” – 6 favoritomslag med At The Gates-Tomas

At The Gates är åter albumaktuella. Frontmannen Tomas Lindberg Redant samlar sina 6 favoritomslag och berättar om inre strid-målningen till nysläppta The Nightmare Of Being.

Rudimentary Peni – Death Church

– Nick Blinko måste vara en av mina absoluta favoritkonstnärer. Det blir ju inte sämre av att han spelar i ett av mina absoluta favoritband, Rudimentary Peni. Det är svårt att förklara hur hans konst påverkar mig, men det känns precis så ”som riktig konst” ska kännas, tänker jag. Den DRABBAR dig, ger en bild av konstnärens inre kamp till exempel, något som absolut är vad Blinkos konst ger mig. Läs också gärna hans bok The Primal Screamer, den ger ett ännu större, och ibland besvärande djup till hans konst. Musiken? Undergångs-anarko-hardcore-punk?

gallery_large

Razor – Armed And Dangerous

– Med de flesta hårdrocksomslag jag gillar så är det just enkelheten som tilltalar mig (andra exempel är Accepts Restless And Wild, Exciters Heavy Metal Maniac med flera). Du får genom väldigt enkla medel en tydlig bild av vad du kan vänta dig när du sätter på plattan. Omslaget till Razors debutplatta gör just detta. Hård, ruffig arbetarmetal är vad som stundas. Inga onödiga krusiduller, utan ren energi. Just detta kärnfulla har ofta misslyckats att återskapas i hårdrockskonvolut. Det blir lätt, så att säga, ”cheesy”. Men när det lyckas, som här, så är det fantastiskt. Det hjälper ju att omslaget är svartvitt såklart, och att musiken är fantastisk!

gallery_large

Voivod – Killing Technology

– Jag har alltid gillat idén om att en skiva får dig att kliva in i en annan värld. Voivod var nog det första bandet som jag kan minnas som fick mig att känna att jag steg in i ett annat, parallellt universum. Aways omslag hade redan lyckats återgiva den desperata energi som de två första plattorna förmedlade. Nu, när Voivod skulle utöka vår resa, genom ett sci-fi-orienterat grepp, så bjuder Korgull, Voivods ”maskot”, oss med på en resa i sitt rymdskepp, och jag har nog inte stirrat så mycket på ett omslag sedan dess. Skivan är ju även en av världens absolut bästa.

gallery_large

Swans – Filth

– Jag är en Swans-nörd. Denna skiva drabbade mig medan jag fortfarande var tonåring. Jag hade aldrig sett eller hört något liknande. Den minimalistiska undergångstonen som skivan presenterar är blek, hopplös och fullständigt bedårande vacker. Omslaget förklarar precis vad som kommer att hända när du låter nålen möta vinylen. Det kommer att göra ont, i både öron och själ. Det är ingen lätt resa du har framför dig. Detta var ett av de tidiga banden, utanför metal, som verkligen talade till mig, det är ett vansinne, en urstorm av primala känslor som spyr ut ur högtalarna. Underbart vackert, som sagt. 

gallery_large

Blue Öyster Cult – Tyranny And Mutation

– Ett omslag kan säga så mycket, det kan även placera dig i ett känslomässigt tillstånd. Det är när omslaget, musiken och texterna TILLSAMMANS förflyttar dig till en annan plats som jag anser att ett band har lyckats med sitt val av omslag, Ett typiskt exempel är Tyranny And Mutation med Blue Öyster Cult. Det tillför ytterligare en dimension av mystik, som redan ligger latent i texterna till albumet, och ger plattan ett djup. Som förvirrad yngling i Sverige var det lätt att tolka bandets omslag och texter lite hur som helst, det fanns alltid (fick man reda på senare) ett lager av referenser och avantgardism till det som bandet höll på med. Men än en gång, det handlar om att låta sig drabbas av konsten. 

gallery_large

Feederz – Ever Felt Like Killing Your Boss?

– Ett helt genialiskt omslag. Feederz var vad man kan kallade för ett intellektuellt punkband, väldigt vänster och väldigt konfronterande, på gränsen till galet och farligt. Idén bakom detta omslag, som är klätt i svart sandpapper, var att det skulle riva isär de skivor som stod bredvid det i din samling. En fantastisk idé, eller hur? Sångaren Frank Discussion (underbart artistnamn!) hade en idé om att underminera samhället inifrån, genom konfrontation. Det är svårt att inte gilla idén bakom ett band som Feederz, och det här omslaget säger precis allt om detta underbara band. 

gallery_large

Historien bakom At The Gates The NIghtmare Of Being-omslag

– Väldigt tidigt i den kreativa cykeln som ledde fram till plattans fullbordande hade jag en idé om att jag ville ha något ”nytt” angående omslaget. Jag kände att materialet som vi arbetade på var stort, dramatiskt och episkt, och att omslaget måste förmedla samma typ av känsla. At The Gates har alltid varit ett band som arbetar först och främst utifrån känsla. Ärlighet och integritet är ledord för oss. Skivan är löst baserad runt tematiken kring ”kosmisk pessimism”, och bryter ny mark för oss som band. Jag pratade mycket med Eva (Nahon, som målat omslaget) om vad vi försökte göra med den här plattan, och hon var mycket nyfiken och lyhörd. Hon kom fram till ett omslag som beskriver mänsklighetens strid med sig själv, den inre striden. Ett uppgörande med de försvarsmekanismer som vi använder för att klara av att leva med vår ångest och vår smärta. Varje låt på plattan har sedan sin egen målning, så när du håller plattan i din hand, kan du stiga in i olika landskap utifrån vilken låt du lyssnar på.

gallery_large


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA