x

Rockoperan kommer till liv

Rockoperan kommer till liv

Hur låter det på möten där skivbolagstyper bestämmer sig för att värva ett band till sitt musikaliska stall? Vad är det som sägs, bestäms, vilka krav är det som sätts för att ett band ska få en stor summa pengar att försöka skapa en livsnärande verksamhet på? Och, exakt vad tänkte människor på anrika Matador Records när de erbjöd ett skivkontrakt, som gav hardcore-bandet de desperat ville knyta till sig rätt att släppa nästan ett dussin vinylsinglar per år, till ett gäng vildar från Kanada som dessutom kallade sig själva för Fucked Up?

När den ökända sextetten från Toronto 2008 släppte The Chemistry of Common Life förlöstes en kedjereaktion som varade hela vägen fram till 2010 då turnerandet avslutades i förmån för studiotid och som inte bara gav Fucked Up nya supportrar och nya möjligheter men också befäste bandets plats på "the next big thing"-listorna. Efter jobbet som förband till Arcade Fire uppmärksammas Fucked Up oftare och i större sammanhang och för varje dag som passerar. Och när nya albumet David Comes To Life släpps kommer det att eskalera avsevärt.

– I grund och botten ville vi väldigt gärna att David Comes To Life i sin kärna skulle formas och berättas som en kärlekshistoria, säger sångaren Damian Abraham. Albumet går in på detaljer om kärleken mellan dessa två desperata personer, David och Veronica, i en väldigt transformativ tid. Inte bara inom engelsk politik men också amerikansk politik, det ledde även till ett nyckelskifte i kanadensisk politik. Det kom som en ny högervåg och ledde under 70-talet till döden av 60-talets dröm, som under 80-talet blev en ny ordning som fortsatt igenom Clinton och Blair.

– Vi ville utforska det inom ramarna av en kärlekshistoria, men via våra idéer om att hitta tro och religion i en ofta trolös och Gud-lös värld och naturens kraft som vi alltid gjort i Fucked Up. Vi försökte väva in det hela i detta koncept om en kille med ett dödgrävarjobb som en dag möter en kvinna som är det absoluta förkroppsligandet av perfektion.

Damian Abraham är en koloss till frontman, huvudfiguren media vänder sig till när Fucked up är på tapeten och den bandmedlem som onekligen är i centrum på varje spelning bandet gör. Och en hiskeligt intelligent, rolig och klok man, vars åsikter och person åtminstone till hälften driver Fucked Up framåt. När han pratar om musik tänder han på alla cylindrar och pratar fokuserat men som ett barn på julafton.

– Med musik överlag finns det alltid fler lager att utforska. Det är därför jag samlar skivor, det är därför jag gör detta.

David Comes To Life är inte bara ett konceptalbum om en värld som precis skakats av Thatcherism och den högervind som blev till en orkan inom västvärlden. Det är också en rockopera med ett Fucked up som influeras av The Who, Pink Floyd och David Bowie, samt sina vanliga punkfavoriter.

– Vi ville att albumets form skulle vara en rockopera men samtidigt ville vi att det skulle vara en Fucked Up-platta. Vi ville inte göra något där olika sångare sjunger varenda låt. Vi försökte hitta ett sätt att förena allt. Albumet låter som att Fucked Up försöker spela en rockopera och inte tvärtom. Vi vill inte göra samma sak två gånger. Vem kan göra det och lyckas, förutom AC/DC? Det är grymt att någon kan och vill göra det, men det är ytterst få andra som faktiskt är bra nog att hantera ens två liknande album.

– "What's it all for?" är en fråga vi alltid ställer oss själva i bandet, "vad är egentligen denna smärtsamt korta existens för?", och det är den tanken David försöker komma i underfund med på albumet. Det är därifrån albumet fötts och det är det som är det huvudsakliga temat, oavsett vad som händer utöver det kring David. Jag är stolt över det vi har gjort här, och jag är verkligen exalterad över hur David Comes To Life blivit. Men någon dag kommer de andra i bandet inse att jag inte kan sjunga över de fantastiska låtar de skapar. Jag är ändå rätt begränsad som sångare.

 


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA