x

Riff och rampljus: Från Rocksmith till rockstjärna

Riff och rampljus: Från Rocksmith till rockstjärna

Tänk om man kunde lära sig att spela gitarr helt utan det där irriterande och tråkiga att sitta och öva skalor och läsa noter och tabulaturer. Utan istället, i lugn och ro, bli bättre medan man jammar till sina favoritrocklåtar hemma, samtidigt som man tålmodigt guidas genom ett färgglatt 3D-landskap med noggrannt uttänkt respons. Inom en snar framtid river man felfritt av The Chimera av Smashing Pumpkins. Låter inte det fantastiskt?

Det är idén bakom gitarrspelet Rocksmith 2014, en ny och förbättrad version av Rocksmith från 2012. En digital gitarrlärare som i den första utgåvan sålde 1.4 miljoner exemplar och i mars i år beskrevs som "det snabbaste sättet att lära sig spela gitarr på" i en amerikansk konsumentundersökning.

En månad innan spelet släpps lös på butikshyllorna världen över har GAFFA tagit sig till London för att titta närmare på spelet som kan ta dig steget närmare dina gitarrsolodrömmar – på ett väldigt roligt sätt dessutom. Presentation äger självklart rum i passande rock-autentisk miljö i den centralt belägna Gibson Guitar Studios, på en tvärgata till Oxford Street. Rocksmith skiljer sig avsevärt från andra gitarrspel såsom Guitar Hero eller Rock Band, plastinstrumenten har kastats ut genom fönstret. Rocksmith spelas på riktiga elgitarrer, kanske just den du har ståendes där hemma i ett hörn. Gitarren kopplas samman med spelet via konsollen och en Rocksmith-USB. Riktig rock'n'roll alltså. Och med Rocksmith 2014 kommer man närmare den autentiska rockgitarrkänslan än någonsin, det lovar utvecklarna.

Det är en bra dag för att titta närmare på den digitala spelvärldens explosiva växande. Presentationen ges nämligen på samma dag som årets mest hajpade spel, Grand Theft Auto V, släpps. GAFFA ankommer till ett London där det är GTA V överallt. På bussar, husgavlar, i alla butiksfönster, på stora reklamskyltar över hela subway, på förstasidan av tidningar och tidskrifter. Överallt.

Det kontroversiella och våldsamma spelet vars digitala lekplats är större, vildare och friare än någonsin, har kostat 265 miljoner dollar att göra och är därmed det dyraste spelet i världshistorien. Under tiden som jag vandrar uppför trapporna till Gibson-studion på andra våning, har GTA V redan tjänat in mer än så. Vid midnatt samma dag har spelet, efter endast en dag i butikerna, omsatt svindlande 800 miljoner dollar.

Spelet rättar sig efter dig

Att GTA V endast tre dagar senare tjänat in mer än vad den globala musikindustrin får in på försäljning under en hel månad vet vi ännu inte denna eftermiddag. Men de två spelen har en intressant sak gemensamt:

Liksom GTA V kastar Rocksmith 2014 sina digitala armar runt dig i en välanpassad kram som formar sig efter dig och hur du spelar. Något som var otänkbart för några år sedan, men det har hänt mycket med den artificiella intelligensen i digitala underhållningsmedier. Vill man sitta hela dagarna och nörda med ett enkelt gitarr-riff i Rocksmith, därför att man är komplett nybörjare eller bara vill klara det helt perfekt, så rättar sig spelat efter ditt tempo och ton. Detsamma gör Grand Theft Auto-serien, fast på ett annat sätt: Man kan avvika från den utstakade vägen som spelets olika uppdrag leder en på, och man har full frihet till att härja loss i den digitala staden som en vanvettig våldspsykopat. Men man kan även ta det lugnt och cykla en stilla tur i bergen, eller cruisa runt på gatorna och lyssna på mexikans electronica i bilradion. Eller gå på yoga.

Den virtuella jam-sessionen

Den mest elastiska delen av Rocksmith 2014 är spelets nyaste inslag, det så kallade session mode, där man kan jamma med ett virtuellt band som anpassas till ens spelstil och förmåga, oavsett om man ständigt fumlar med strängarna eller drar av de vildaste solon. I hörnet av lokalen kan man se en långhårg kille med en vit elgitarr som försvunnit in i en jamsession som gnistrar fram i glödande färger på skärmen.

För de mindre erfarna, som måste kontrollera skalor och enkla ackordgrepp innan de kan fördjupa sig i en improviserad blues, är spelet fyllt av minispel och utmaningar som långsamt finputsar ens teknik. Spelets chefdesigner Paul Cross guidar oss igenom några av de senaste tilläggen och efter hand kan vi sätta oss vid var sin monitor, med hörlurar på och en elgitarr i famnen, och kasta oss in i dagens utmaningar i den digitala gitarrskolan.

Jag kliver in i spelvärlden med en viss entusiasm. Jag har spelat mycket gitarr genom åren men bara efter noter. Och då verkligen bara efter noter. Jag har dock alltid önskat lära mig spela elgitarr friare, att vara bättre med ackord och att kunna improvisera på det stora hela. I verkligheten borde jag vara Rocksmiths kärnpublik. Men så ändå kanske inte.

Saken är nämligen den att i exempelvis Guitar Hero-serien visualiseras de toner man ska spela via färgade punkter som ramlar nedför skärmen i en stadig ström. För att man ska hitta rätt har strängarna på gitarren fått olika färger på skärmen medan de enskilda banden är numrerade, och även om det helt säkert är gjort på det sätt för att göra hela inlärningsprocessen mer intuitivt för Rocksmith-spelaren, är det svårt att vänja sig vid om man kan noter i förväg. Det känns som att lära sig läsa på nytt bara för att någon kommit på ett smartare sätt än alfabetet. Hjärnan strävar naturligt emot. Varför är det gjort på det sättet? frågar jag Paul Cross.

- Vi vill lära folk att spela gitarr på ett nytt sätt. Det tar flera år att lära sig noter och många tycker att det är för tråkigt och komplicerat och ger upp under tiden. Vi kan få igång folk att spela gitarr på 60 dagar, svarar han och fortsätter:

- När jag själv skulle lära mig spela trummor tyckte jag inte det var särskilt spännande att sitta och öva trumvirvlar hela dagen. Men att snurra igång en Nirvanaplatta och spela trummor tillsammans med den, det var skitkul! Och om skivan under tiden hade kunnat rätta och hjälpa mig under tiden och sagt: "Hey, du gör fel på det stycket, gör så här istället..." Det hade varit fantastiskt! Och det är just det som Rocksmith gör. Man kastar sig bara in i det och får löpande veta vad man ska öva på under tiden. Det är ett mycket roligare sätt att lära sig spela på en att sitta och snacka teori. Om de hade haft konsoller på 1700-talet så hade de då troligen också gjort det på det här sättet, istället för att skriva ned sakerna på pergament med bläck", säger han och ler.

GAFFA utforskar några av de många minispel Rocksmith erbjuder, där man till exempel kan lära sig olika ackord genom att skjuta zombier på en kyrkogård. Splash!, ett e-moll-7 rakt i ansiktet, zombie! Det är ett ganska motiverande sätt att lära sig ett par snabba ackordbyten. Det förvånar mig inte att det finns åttaåriga barn i Japan som lärt sig att spela hela Rocksmith-katalogen felfritt på under två år (kolla till exempel in audrey123talks på youtube).

Paul Cross har aldrig själv gått i någon gitarrundervisning men han kan spela 90 procent av låtarna i Rocksmith-katalogen, berättar han. Bland dem som han fortfarande har svårt med är Megadeths Hangar 18. När jag lite senare är på väg ut från studion och på väg nedför trapporna igen går jag förbi en kille som helt säkert skulle klarat den galant. Han sitter framför en skärm som exploderar i en febrilsk hastig ström av kulörta punkter, fördjupad i Slayer.

Jag har fortfarande ett par gitarrsolon på hjärnan medan jag går längs Tottenham Court Road, åter omgiven av Grand Theft Autos huvudpersoner, som ser ner från husväggarna och samtliga förbipasserande bussar. Spelet har också intagit förstasidan på dagens The Financial Times.

"GTA stjäl rampljuset", står det.

"Nu får spelet kulturellt erkännande".

När det första spelat i Grand Theft Auto-serien kom ut 1997 såg man både städer och bilar uppifrån i pixlad 2D, och då var det inte många spelare som kunde föreställa sig att man 16 år senare skulle kunna hoppa in och ut ur bilarna i 3D och kunna röra sig fritt runt en gigantisk digital stad som inte är många pixlar ifrån att likna en film.

I det tempot som utvecklingen går fram i den digitala underhållningen kan man knappt föreställa sig vad en musikalisk träningsmaskin som Rocksmith kan utvecklas till, om någon fortsätter utveckla idén. Kommer den digitala undervisningen bli lagd direkt in i gitarren? Kommer man kunna sitta och jamma med på hela Nirvanas skivkatalog medan en hologram-Kurt Cobain ger vänliga instruktioner om ens fingersätting? Möjligtvis, ja. Men troligen blir det något mycket vildare.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA