x

Broken Bells möter verkligheten

Broken Bells möter verkligheten

– När någon frågar mig vad jag jobbar med så säger jag alltid ingenting annat än att jag spelar i ett band som heter Broken Bells, säger Brian Burton. Det händer lite då och då att den jag pratar med inte har någon som helst aning om vilka Broken Bells är. Samtidigt förstår jag någonstans att det trots allt är rätt normalt, så fruktansvärt känd är jag inte ändå vill jag tro. Jag intalar mig själv det åtminstone.

För den generella och överväldigande massan är Brian Burton inte överdrivet känd. Men för de mer musikintresserade är han inte bara känd som musikalisk sparringpartner till James Mercer från The Shins, men framför allt annat är han känd som Danger Mouse; han är en man och musiker vars CV definierar vad som krävs för att verkligen få kallas för demonproducent.

Anledningen stavas producentarbete på Demon Days av Gorillaz, på stjärnprojektet The Good, The Bad, And The Queen, samarbeten med MF Doom för fantastiska The Mouse & The Mask samt med Cee-Lo Green för att utgöra Gnarls Barkley. Och därefter har musikvärlden lett honom till jobb med Beck, med The Black Keys, med Jack White och Norah Jones, och nu slutligen till ett av världens största band genom tiderna, U2, mellan varven med Broken Bells-kollegan Mercer och deras nya album After The Disco:

– Om vi ska prata om framtiden, vilket jag tycker att vi ska i och med vad jag jobbar med just nu och vad som komma skall i den närliggande framtiden, så måste jag tyvärr säga att vi inte kan prata om U2, haha. Det har jag blivit upplyst om att meddela alla jag pratar med, oavsett eventuellt intresse om det projektet. Men Broken Bells, det kan vi och bör vi prata om, det är det projektet jag tänker på och jobbar med allra mest när jag jobbar numera.

– Allt jag skriver är mer eller mindre med Broken Bells i åtanke. Och med After The Disco, där har vi jobbat med det vi alltid velat göra musikaliskt; alla ljuden är sådana vi alltid älskat och alltid velat arbeta mer med, och konceptet har därför också passat in bra, ett helt album byggt kring tanken om vad som händer efter festen. Vad händer efter alla lampor tänds och dansen avtagit, när klubbarna stänger och verkligheten återvänder. Det är tanken bakom, och jag känner fullt ut att vi lyckats fånga den känslan.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA