David Sandström är åter skivaktuell. Nu med soloprojektet A Heavy Feather. Den kommande releaseturnén är något helt nytt för den gamle hardcoreikonen.
I ett inlägg på aheavyfeather.com tar David Sandström upp det lite märkliga med att prata om saker som har hänt och om skivor som har spelats in. "När en vanlig dödlig inavlad pausfågel i människotablån som undertecknad ska snacka om det förflutna så handlar det uteslutande om att kringgå efterkonstruktionen", skriver han bland annat. Hans kommande releaseturné som A Heavy Feather kommer, enligt inbjudan, att bjuda på ett "självförhärligande lustmord på verket". Det kan låta som en motreaktion; ett sätt att släppa det som har varit och gå vidare. Men enligt David Sandström är verkligheten en annan.
– Folk lyssnar på musik i små vita pluggar och jag ville bjuda på plattan som den ska låta, i feta högtalare. Sen har jag bestämt mig för att bjuda på ännu lite mer.
David Sandström har valt att mastra om A Heavy Feather-materialet i singback-skrud och lägger på sin röst som enda livekälla. Karaoke med David Sandström, skulle man förenklat kunna säga. Mellan låtarna ska det bjudas på tankar och historier bakom spåren. Eller som han själv säger "Jag kommer att babbla om allt möjligt".
Har du några förväntningar på hur besökarna kommer att ta det?
– Inga alls. Den som är nyfiken får gärna ställa frågor. Annars förväntar jag mig ingenting.
Hur håller man annars en publik fokuserad?
– Jag och Frida Hyvönen pratade om det för några dagar sedan. Lyssnarna är ju formade av det specifikt kommersiella poputbudet. Så mycket musik man hör är stöpt i en viss, väldigt effektiviserad form och att man förväntar sig samma sak av all musik till slut. Det är ett mysterium för oss som låtskrivare att man inte tar chansen att förlora sig i en akustisk värld som nån konstruerat åt en, utan att hemfalla till att kategorisera och förminska upplevelsen enligt mallar som inte angår den. Det finns en musik som är närvarande, som får annan musik att verka slapp, som tränar våra öron att leverera distraktion och kvick stimulans till hjärnan. Det är inget fel med det, men när jag gjorde just den här plattan ville jag skapa miljöer som var starka nog att inte behöva distraktionsmoment. Jag använder nog bara sammanlagt två stick på albumets tio spår.
Inga tankar om "Don't bore us, get to the chorus" då.
– Nej, men om refrängen är det bästa stället i låten kan man kasta resten och bygga en ny låt på den istället.
David Sandström berättar om hur han förbereder sig inför spelningar. Hur han brukar vara ganska tyst timmen innan och att han egentligen inte är så förtjust i att spela live.
– Jag har blivit mer av en innekatt. Jag föredrar att sitta i studion. Man kliver upp med idén att göra det här idag. Och så gör man det. Man är som en liten Gud. Det är en sån skillnad på det och allt annat i livet, som öppettider och hur lång tid det tar att cykla genom stan.
Den långa albumtiteln "You're the lotion on darkness knuckles as it punches light in the face" valdes på grund av dess starka klang och dubbelt laddade innehåll. En bra sammanfattning av vad skivan har att bjuda på.
– Titeln är nästan ett konstverk i sig. Fast egentligen tycker jag ju mest att den ser jävligt bra ut på papper.
Se David Sandström på följande platser:
10 oktober – Malmö, Inkonst (Foajén)
12 oktober – Göteborg, Restaurang Stearin
13 oktober – Stockholm, Riche (Lilla Baren)
Gratis inträde till samtliga releasefester.