Gruppen kritiseras för att romantisera alkohol.
Lanseringen av Happy Hippo Familys nya singel Summer Serenade, som ges ut i samband med ny ölsort från Eskilstuna Ölkultur, har väckt debatt. Vissa politiker och nykterhetsorganisationen IOGT-NTO menar att singeln ger en romantiserad bild av alkohol, men bandet säger själva att de inte haft intentionen att uppmuntra eller öka ungas alkoholkonsumtion.
Nykterhetsorganisationen IOGT-NTO tog ställning i saken och tycker att Happy Hippo Family förskönar alkoholbruk, framför allt för unga.
− När man väljer att lansera just alkohol, när man har en ung publik då har man missat på flera fronter. Det handlar dels om att man är ett föredöme som band. Antigen förstår man det inte eller så vill man inte ta det ansvaret, säger nykterhetsorganisationen.
Happy Hippo Family ser dock på lanseringen på ett annat sätt.
− Vi ser det som en kul grej och vi gör det som känns rätt för oss, sa bandet till SVT.