LÅT FÖR LÅT: DNKL – Wolfhour
Det har varit ett minst sagt intensivt år för trion DNKL från Göteborg. Lite mystik och ett par singelsläpp har givit dem spelningar på såväl Roskilde och Way Out West. Och idag har Claes Strängberg, Jonatan Josefsson och André Laos äntligen släppt sin debut-EP Wolfhour. Vi bad sångaren Claes att gå igenom den Låt För Låt. Och dessutom kommentera de tre remixerna från Sun Glitters, Keep Shelly In Athens och Seekae samt den omarbetade versionen av Battles från Lambert.
Som vanligt tycker vi att ni ska passa på att lyssna in er på materialet samtidigt som ni läser. Ni hittar Wolfhour på Spotify och iTunes och mer om bandet på deras Facebook.
Wolfhour
– Minns att vi först skrev den i en högre tonart men att vi fick transponera och sänka den under sånginspelningen då rösten inte höll. Det blev en ordentlig brottningsmatch med stämda bastrummor och de analoga synthar som redan var inspelade, men vi lyckades rida ut stormen till slut. Vi skrev klart den ganska tätt inpå våra första turnéer med Hundreds och Com Truise i våras och fick chansen att experimentera lite med den live innan vi slutförde den, och det känns fortfarande som att den aldrig blir lika bra som när vi får göra den live. Texten till Wolfhour är en smula apokalyptisk, men ändå hoppfull.
Hunt
– Den handlar om vår ständiga och villkorslösa jakt efter det gröna gräset på andra sidan. Det är den första låten vi släppte på Soundcloud för ett år sedan nu, och det var också utan tvekan den låt som gått snabbast att göra. På en kväll i studion gick den från att vara en mörk loop på två takter till att nästan bli helt färdig med alla instrument. Om alla våra låtar hade gjorts lika snabbt och effektivt som Hunt så hade vi förmodligen haft en samlingsbox färdig att ge ut nu istället för en EP.
Warm Dark Night
– Det var nog en av de första låtarna vi skrev färdigt tillsammans. Vi satt en natt i studion och experimenterade med spöklika synthar som helst ville leva sitt eget liv. Från de första fyra takterna utvecklade vi en refräng på ett gammalt ostämt piano och vi mickade upp en puka och ett klockspel för att få in lite organiska sound. Till slut, efter lite bearbetning och att vi gjort om mixen i somras, blev det ordentligt pampigt och mörkare än novembernatten själv. Texten är någon slags tillägnan åt småtimmarnas patos och lugn, men också en allegori om det stora ödet som väntar oss alla.
Battles
– Precis som Hunt handlar även Battles om strävan, uppoffringar och förgänglighet. Om att vi behöver någonting större än vår egen framtid att sätta vårt hopp till. Det är förmodligen ganska passande då den började som en skiss Jonatan gjorde på sin laptop under en turné med ett annat band. Vi blev väldigt fästa vid den, men under en sen kväll på en dönerrestaurang i Dortmund blev datorn stulen, och Jonatan hade inte gjort någon backup. Vi fick iallafall börja om från början och försöka återskapa soundet. Det blev som sig bör en ganska utdragen process, men med tiden föll allt på plats.
Och så ett par ord om de fyra övriga spåren på EP:n.
Battles (Seekae Remix)
– Seekae har vi lyssnat på ganska länge och vi förde det på tal till skivbolaget när vi blev tillfrågade om vilka vi gärna såg skulle remixa låtarna från plattan. Ett par veckor senare återkom bolaget med en mer eller mindre färdig remix.
Wolfhour (Sun Glitters Remix)
– Everything Could Be Fine av Sun Glitters gick varm på stereon för något år sedan och av en slump insåg vi i somras att en bekant vän från Tyskland inte var någon mindre än manager till honom. Det blev ju helt otänkbart att inte fråga om han skulle vara intresserad av att göra ett försök.
Hunt (Keep Shelly In Athens Remix)
– Keep Shelly In Athens hade vi inte hört så mycket om förrän skivbolaget skickade oss några av deras remixer och vi blev helt sålda. Att starta en låt med regn och åska efter Riders Of The Storm är kanske lite väl kaxigt, men vi gillar remixen i alla fall. Trumfest är kul
Battles (Lambert Rework)
– Lambert skickade oss sin tolkning av Battles utan att vi visste om vem han var, men vi blev uppenbarligen väldigt fästa vid den med en gång. Alltid spännande med akustiska och avskalade versioner, särskilt på piano, och den här är en riktig pärla.
FÖLJ GAFFA PÅ FACEBOOK FÖR SENASTE MUSIKNYTT
Lägg din röst i GAFFA-Priset – fina premier står på spel