Nyhet

''Under ett par års tid repade vi nästan bara Shoreline''

Läs Henrik Berggren, Håkan Hellström och Theodor Jensens ord om Broder Daniel-låten.

Det har blivit mycket Broder Daniel- och Shoreline-nyheter senaste veckorna, allt eftersom historien om Spela Shoreline-stenen utvecklat sig. I Dagens Nyheter idag finns en längre text om fenomenet "spela shoreline", om låten som sådan och där ett flertal för låten viktiga individer uttalar sig. Läs hela artikeln här, och ta del av några av citaten här nedan och kika in det klassiska klippet från när låten framfördes första gången på Sen Kväll Med Luuk

Håkan Hellström, tidigare medlem i Broder Daniel, till DN:

– Shoreline var en av de första låtarna som Henrik skrev till vårt nya album och den gick genom märg och ben. Under ett par års tid när vi repade spelade vi nästan bara Shoreline, men det var lika starkt varje gång och nästa onödigt att försöka göra någon annan låt. Den gick liksom inte att överträffa.


Theodor Jensen, tidigare medlem i Broder Daniel, till DN:

– När jag tänker på Shoreline tänker jag på vår dåvarande replokal på Tredje Långgatan i Göteborg. Det brukade bli så varmt där att vi stod i kalsonger och spelade. Allt som Henkan kom med kändes genuint och det fanns mycket förväntat kring oss. Som jag minns det började vi ofta le när vi repade Shoreline. Den var så självklar. Jag tror att det var jag som yrkade på att vi skulle marschera med höga knän när slingan gick så att det skulle ge en militant känsla.

Henrik Berggren, sångare i Broder Daniel, till DN.


Om låten:

– Jag vill inte gå in på det, vill inte förstöra den för andra. Men kortfattat så handlar den om att bli äldre och att inte tycka att man har några alternativ kvar i livet. Det var en svår period när jag skrev den också. Många kompisar som mådde dåligt och hade blivit arbetslösa, en mörk tid på många sätt.

Och om Spela Shoreline-stenen:


– Det känns jävligt konstigt att ha ett monument. Men det är klart man blir glad över att folk känner så mycket för något man har gjort att de gör något sådant, och att så många vill att den ska stå kvar. Det är ett bevis på att man har lyckats nå ut till andra och kommunicera. När man dör så har man lämnat några spår och gjort lite avtryck ändå.

Anna Ternheim, fick en jättehit med sin cover-version av Shoreline, till DN:

– Jag älskade låten. Den är fantastisk och det är den första låten jag lärde mig spela på piano. Min producent Andreas Dahlbäck och jag tragglade i studion. Det tog ganska lång tid att sätta den. Jag går in i moll i refrängen istället för dur, hade ingen aning om vad jag höll på med. Men det blev ett lyckat felspel.

 

FÖLJ GAFFA PÅ FACEBOOK FÖR SENASTE MUSIKNYTT

ANNONCE