GAFFA.se – allt om musik
Det är sen tidigare känt att artister ofta måste sajna avtal med konsert- och festivalarrangörer som säger att de inte får spela på ställen i närheten av konsert/festival-platsen inom en viss tid.
Soul’d Out Production, ett produktionsbolag baserat i Oregon som årligen arrangerar Soul’d Out Music Festival i Portland har nu stämt Goldenvoice, företaget bakom Coachella. Det skriver Billboard.
Bolaget menar att Coachellas ”radie-restriktioner” bryter mot lagen och skapar ett monopol på marknaden för livemusik och festivaler. Festivalens restriktioner säger att artister som spelar där inte får spela på andra festivaler som ligger innanför en radie på cirka 200 mil från Indio, California, från december 2017 till maj 2018 (Coachella äger rum 13-15 och 20-22 april.)
LÄS OCKSÅ: Fansen rasar mot Arctic Monkeys
De säger vidare att ett antal artister, som SZA och Daniel Ceaser blivit tvungna att tacka nej till Soul’d Out Music Festival på grund av reglerna.
Soul’d Outs advokat Nicholas F. Aldrich hävdar att reglerna skadar mindre städer och festivaler, och att Coachella säljer ut flera månader innan festivalen arrangeras och att restriktionerna därför inte egentligen påverkar Coachella så mycket.
LÄS OCKSÅ: Lykke Li släpper mystisk och kort video
Goldenvoice har svarat med ett offentligt uttalade där de påpekar att det här är vanlig praxis inom branchen och en avgörande för att de ska kunna leverera det fansen vill ha. Läs hela uttalandet hos Celebrity Access.
SPIN menar att stämningen är viktig. De argumenterar för att den här typen av restriktioner skadar stora delar av musikbranschen. Och att både fans och branschen skulle gynnas av en lag som förbjuder det.