Nyhet

Spotify får ny tung konkurrent

GAFFA.se – allt om musik

Enligt den amerikanska nyhetsbyrån Bloomberg är YouTube på gång att lansera en ny, abonnemangsbaserad musiktjänst i mars. En som sannolikt kommer att konkurrera med Spotify, Apple Music, Tidal och andra streamingtjänster.

Videotjänsten har i skrivande stund så många som 1,3 miljarder användare dagligen. Musikvideon till låten Despacito, som är den mest sedda videon på YouTube någonsin, har haft över 4,6 miljarder visningar.

LÄS OCKSÅ: Ställer in turné efter cancerbeskedet


YouTube har de senaste månaderna skrivit nya licensavtal med stora bolag som Universal, Warner och Sony Music, rapporterar Music Business Worldwide.

Artikeln fortsätter under videon.


Det är sannolikt att den nya tjänsten, som enligt källor har fått namnet Remix, blir väl mottagen av aktörer i musikbranschen, skriver Aftenposten. Man syftar i första hand på den kritik videotjänsten har fått för den lilla, om ens någon, ersättning artister och bolag får för för användandet av musik på YouTube.

LÄS OCKSÅ: Spotify stäms på miljardbelopp

ANNONCE