Nyhet

Biljettgigant avslöjad – så tjänar de på andrahandsmarknaden

GAFFA.se – allt om musik

Kanadensiska journalister avslöjar att Ticketmaster använt sig av ett hemligt organiserat system för att själva tjäna pengar på biljetter som säljs till överpris på andrahandsmarknaden.

Du känner säkert igen situationen. Din favoritartist ger en konsert, men på grund av hög efterfrågan säljs biljetterna slut framför näsan på dig. Din enda möjlighet att se artisten blir att köpa en biljett som säljs vidare av personer på internet – till överpris.

LÄS OCKSÅ: Nick Cave spelar in nytt – ”det är hans febersånger”


Ticketmaster har nu avslöjats för att utnyttja konsertbesökare i denna situation genom ett professionellt vidareförsäljnings-program, rapporterar Rolling Stone som hänvisar till en undersökning av de kanadensiska nyhetsbyråerna CBC News och Toronto Star, som skickat undercover-journalister till Ticket Summit 2018 – en biljettförsäljnings- och livekonsert-konferens i Las Vegas.

Genom representanter från Ticketmaster framkom att biljettgiganten ger en stor del av biljetterna till så kallade ”scalpers” – personer som säljer vidare konsertbiljetter till högre priser. Ticketmaster får sedan en andel av vinsten, då vidareförsäljningen sker via den Ticketmaster-ägda sajten TradeDesk. På det viset profiterar Ticketmaster ytterligare – utöver den vanliga biljettförsäljningen.

LÄS OCKSÅ: Kiss tackar för sig – med en sista turné


På konferansen pitchade Ticketmaster detta ”underground-vidareförsäljnings-system” för journalisterna, på vad de trodde var ett stängt forum. Enligt en av journalisterna berättade en Ticketmaster-representant att det finns ”scalpers” med över hundra konton på TradeDesk, och att ”det inte är något vi undersöker eller rapporterar”.

Ticketmaster har inte kommit med något offentligt uttalade, men har enligt Rolling Stone kommenterat följande till CBC News: ”Som världens ledande biljettförsäljnings-plattform, som representerar tusentals grupper, artister och konsertscener, menar vi att det är vårt jobb att erbjuda en marknadsplats där fans säkert kan köpa och sälja biljetter, både via den primära- och andrahandsmarknaden”.

 


ANNONCE